BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Más szemüveggel látják a virtuális valóságot

Újabb terepen vívnak egyre kiélezettebb küzdelmet a szórakoztató elektronikai ipar meghatározó gyártói, cégek sora számolt be a közelmúltban új virtuális valóság szemüvegek piacra dobásáról. Az egyelőre még kissé nehézkesnek tűnő, a felhasználók arcát szinten teljesen eltakaró készülékek először valószínűleg a játékosok körében lesznek igazán népszerűek, azonban új szintre emelhetik a médiafogyasztást is, illetve számos iparágban lehet majd bevetni ezeket az eszközöket.

A múlt héten a HTC és a Sony szinte egyszerre tette közzé, hogy milyen tervei vannak a virtuális valóság szemüvegek piacán. A HTC a barcelonai mobil világkongresszuson (Mobile World Congress – MWC) jelentette be, hogy a Valve-vel közösen kifejlesztett új eszközének fejlesztői változatát már idén tavasszal elérhetővé teszik, míg a széleskörű kereskedelmi bevezetést 2015 végére tervezik. Az új készülék bevezetését a karácsonyi vásárlási szezonra időzíteni jó döntés, főleg ha a fejlesztőknek addigra sikerül az első valóban izgalmas tartalmakkal – játékok, videók, alkalmazások – előállniuk. A tajvani központú cég az HBO-val, a Lionsgate-el, illetve több játékfejlesztő társasággal már együttműködik annak érdekében, hogy minél teljesebb felhasználói élményt nyújtson az új szemüveggel.

A HTC Vive nevű eszközének használói a cég példái szerint virtuálisan bebarangolhatják az ókori Róma utcáit, utazhatnak az atomok között, de akár egy csillaghajó parancsnoki hídjáról is megszemlélhetik a galaxist. Ebben 1200-szor 1080 pixeles, mindkét szem előtt megjelenő kijelzők segítenek, beépített giroszkóp, gyorsulásmérő és lézeres helyzetmeghatározó szenzor követi a felhasználó fejének mozgását, a rendszert pedig kézzel irányítható kontrollerek egészítik ki, amelyekkel meg lehet fogni a virtuális világ tárgyait.

A Sony valamivel lassabban dolgozik, mint a HTC, a japán társaság ugyanis már 2014. márciusában bemutatta saját virtuális valóság szemüvegét, azonban a múlt héten még mindig csak egy béta verzióval tudott előrukkolni egy játékfejlesztői konferencián. A Sony állítása szerint a Morpheus-nak hívott rendszer nem kevesebbet kínál, mint hogy használója tényleg úgy érzi, mintha fizikailag is benne lenne egy-egy játék virtuális világában. A felhasználóknak azonban még várniuk kell arra, hogy tényleg megtapasztalhassák ezt az érzést, ugyanis az eszköz kereskedelmi verziója várhatóan csak 2016. első felében érkezik majd.

A múlt heti MWC-n a Samsung a csúcstelefonjaival került a figyelem középpontjába, azonban a dél-koreai cég a mobilok mellett egy újgenerációs virtuális valóság szemüveget is bemutatott, amelyet kimondottan a Galaxy S6 és S6 Edge méretéhez igazítottak. Sőt, a hírek szerint a társaság várhatóan szeptemberben bemutatkozó Note 5-ös phabletjével (az okostelefonok és táblagépek közötti átmeneti kategória) egyidőben egy újabb készüléket is bejelentenek majd.

A HTC eddigi megállapodásai, illetve a Sony tervei is azt mutatják, hogy a virtuális valóság szemüvegek gyártói egyelőre a játékiparban látják a legtöbb lehetőséget az új eszközök számára. Ugyanakkor számos egyéb területen is jól hasznosíthatók ezek a készülékek, például munkagépek távoli irányítására, ahogyan azt az MWC-n is bemutatták, vagy például sebészeti beavatkozások elvégzésére akár többezer kilométerről is.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.