A második fekete doboz adatainak első értékelése szerint is szándékosan pusztította el a repülőgépet a Germanwings német légitársaságnak a múlt héten az Alpokban lezuhant utasszállító gépének másodpilótája - közölte a légi baleseteket vizsgáló francia hivatal (BEA).
A második fekete dobozt tegnap délután találták meg a helyszínelők a szerencsétlenség helyszínén.
A katasztrófa helyszínén megtalált adathordozó információinak első elemzése alapján megállapítható, hogy "a pilótafülkében tartózkodó pilóta beprogramozta a robotpilótát arra, hogy kezdjen süllyedést 100 láb (30 méteres) magasságig, majd a süllyedés folyamán a pilóta többször is módosította a robotpilóta beállítását annak érdekében, hogy gyorsítsa a süllyedő repülőgép sebességét" - olvasható a BEA közleményében.
A hatóság tovább részleteket nem közölt, de jelezte: folytatódik a második doboz adatainak kiértékelése "a repülés pontos és tényszerű lefolyásának megállapítása érdekében".
Az ügyész azt is közölte, hogy az áldozatoknak a baleset helyszínén összegyűjtött 2854 maradványából sikerült 150 DNS-mintát elkülöníteni. "Ez nem jelenti azt, hogy azonosítottuk a 150 áldozatot" - hangsúlyozta az ügyész. Emlékeztetett arra, hogy az azonosítást a hozzátartozóktól vett DNS-mintákkal való összehasonlítás alapján tudják elvégezni. "Ígéretet teszek arra, hogy minden egyes azonosításról minden áldozat családját azonnal tájékoztatni fogjuk" - tette hozzá.
Az első fekete dobozt, amely a pilótafülkében elhangzott beszélgetéseket és egyéb hangokat rögzítette, már a szerencsétlenség napján megtalálták a katasztrófa helyszínén. Ennek alapján a marseille-i ügyészség szerint a másodpilóta bezárkózott a pilótakabinba, és valószínűleg szándékosan vezette a gépet a hegyoldalnak.
A baleset körülményeinek pontos meghatározásához ugyanakkor mindkét fekete doboz adataira szükség van. A repülőgép második, a repülési adatokat rögzítő fekete dobozának elemzésétől újabb részleteket remélnek a hatóságok a katasztrófa lezajlásáról. Az DFDR másodpercről másodpercre rögzíti a repülés minden fontosabb adatát (sebesség, magasság, irány).
Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) átmeneti javaslata alapján, amely szerint legalább kétfős, állandó jelenlétre van szükség a pilótafülkében, több légitársaság döntött már a szabályok módosításáról, és elrendelte, hogy a személyzet legalább két tagja tartózkodjon egyszerre a repülőgépeinek pilótafülkéjében. Az Air France-KLM légitársaság csütörtökön jelentette be, hogy valamennyi járatán érvényes az új szabályozás.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.