Kicsi a magyar piac, ezért előbb-utóbb muszáj a hazai cégeknek külföldre menniük – mondták cégvezetők a Világgazdaság csütörtöki konferenciájának Hazai vs. globális című panelbeszélgetésén. „A további fejlődéshez európai szinten kellett gondolkodni” – indokolta Balogh Levente azt, hogy cége, a Szentkirályi Ásványvíz Kft. beolvadt a Central European Mineral Water Holdingba (CEMW), amelynek meghatározó kisebbségi tulajdonosává vált, továbbá betölti a vállalat elnöki pozícióját is. „Tudomásul kell venni, hogy Magyarország egy nagyon kicsi piac, így muszáj külföldre tekinteni” – tette hozzá.
A hazai piac korlátozottságát egy másik szempontból emelte ki Lakatos Péter, a Videoton vezérigazgatója. „Ha növekszik egy hazai cég, kérdéses, hogy itthon talál-e hozzá megfelelő szakembereket, hiány van ugyanis a minőségi munkaerőből” – mondta. Szerinte emellett kevés olyan vállalkozás van Magyarországon, amely befektetési célpontként szóba jöhet, és képes a növekedésre. „Kérdés az is, hogy gyerekeinknek lesz-e majd kedvük itthon vállalkozni” – tette hozzá.
„Nem szeretem azt a megkülönböztetést, hogy magyar vagy külföldi cég, ugyanis előbb-utóbb az adott hazai vállalkozás kinövi a magyar piacot, és elindul külföld felé” – kezdte hozzászólását Varga Zoltán, a különböző szektorokban (például média, vegyipar) érdekelt cégeket összefogó Centrál Csoport tulajdonos-vezérigazgatója.
A Wizz Air-ben is részesedéssel rendelkező pénzügyi befektető kiemelte, hogy a légitársaság sikerében nagy szerepet játszott, hogy a céget kezdetektől fogva a nyitottság jellemezte, a dolgozók fele már az elejétől fogva külföldi, illetve az angol a munkanyelv. „Magyarország szerintem nem egy inspiráló hely, szeretek itt élni, azonban ha több időt töltök el külföldön, akár Varsóban is, úgy érzem, hogy ott inspiratívabb, szabadabb leszek” – mondta Varga Zoltán, aki szerint ez a nyitottsággal van összefüggésben. „Nem vagyunk elég nyitottak, ennek megváltoztatásához az oktatásba kell több pénzt fektetni” – hangsúlyozta.
Fontos a fenntarthatóság
Rendkívül erőteljesen megnőtt azoknak a vállaltoknak az aránya, amelyeknél a fenntarthatóság stratégiai kérdéssé vált – mondta Salgó István, a Magyarországi Üzleti Tanács a Fenntartható Fejlődésért elnöke a Világgazdaság konferenciáján. Megváltozott a munkavállalókhoz való viszony. A boldog és egészséges munkavállaló csökkenő költséget és nagyobb bevételt jelent. Egy amerikai tanulmány szerint azok a cégek, amelyek figyelembe vettek fenntarthatósági szempontokat is, vagyis fenntarthatóbban működnek, azoknak a befektetéseik jobban megtérülnek. Az Y-generáció a Morgan Stanley tanulmánya szerint sokkal inkább választalan olyan céget, amelyik környezettudatos és szociálisan érzékeny, és egyre többen dolgoznak az Y-generáció tagjai közül.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.