Két héten belül aláírhatják a BKV hosszú távú finanszírozásáról szóló megállapodást a kormány és a főváros között – közölte a lappal Tarlós István (Fidesz–KDNP) főpolgármester.
A több mint két évtizede ígért és várt nagy jelentőségű lépésről elmondta: az ellenzék és a sajtó egy részének riogatása ellenére példaértékű az együttműködés a városháza és a fideszes kormány között. Budapest vezetője arra is utalt, hogy a közlekedési cég anyagi működésének biztosításába beleértendő annak a 15 milliárd forintnak a rendezése is, amely a fővárosi tömegközlekedésből 2015-ben még hiányzik.
– A most kedden az Országgyűlésben megszavazott központi költségvetési módosítás tartalmazza a BKV 2010 előttről származó, 52,3 milliárd forintos adósságának állami átvállalását. Ez a lépés elengedhetetlen volt a rövid távú és biztonságos működéshez – hangsúlyozta a főpolgármester. Üdvözölt egy, a parlamentben szintén kedden, fideszes képviselők által benyújtott törvényjavaslatot is a 3-as metró felújításáról, északi meghosszabbításáról, valamint a csillaghegyi öblözet, benne a Római-part, azaz a Duna III. kerületi szakaszának árvízvédelmét szolgáló beruházások felgyorsításáról.
Tarlós István a lap kérdésére kifejtette: a most benyújtott javaslatnak mindenki csak örülhet, hiszen a 3-as metró teljes felújításának részeként megvalósul egy régi ígéret, s meghosszabbíthatják az ország legforgalmasabb, Kőbánya-Kispestről induló vasútvonalát Káposztásmegyerig.
– Mint az a parlamenti dokumentumból is kitűnik, a kormány hamarosan újragondolja a metróberuházás finanszírozását. A meghosszabbításra természetesen nem elegendő az a 125 milliárd forintnyi uniós támogatás, amelyről korábban már döntött a kabinet – tette hozzá a főpolgármester, aki szerint azonban várhatóan két ütemben újulhat meg a Demszky-korszakban végletekig elhanyagolt metró infrastruktúrája, és bővülhet majd a vonal. Ennek részleteit még ki kell dolgozni, ugyanakkor a Fővárosi Közgyűlés legutóbbi döntése értelmében júliustól meg kell kötni a szerződést a metrókocsik felújítására, s a 60 milliárd forintos, állami garanciával felvett hitelből a szerelvényeknek 2017-ig el kell készülniük.
Tarlós István szerint legalább ilyen nagy jelentőségű, hogy gyakorlatilag kiemelt beruházás lesz a metró mellett a csillaghegyi öblözet. Az engedélyek kiadásának gyorsításán túl egyszerűsödik az eljárás, nem kell tervtanácsi és településképi vélemény, és nincs helye bejelentési eljárásnak sem. A törvényjavaslat továbbá elsőrendű árvízvédelmi létesítménynek minősíti a Duna III. kerületi vonala mentén megépítendő mobilgátat.
Még kedvezőbb az észt ajánlat. A Magyar Nemzet információi szerint az észt Skinest Rail már több magyar szereplőt is megkeresett azzal, hogy sikeres pályázata esetén bevonná az M3-as vonalon futó metrókocsik felújításba. A baltikumi cég korábban a Dunakeszi Járműjavítóval is egyeztetett, ám nem tapasztaltak túl nagy érdeklődést. Az észtek ugyanakkor továbbra is szívesen együttműködnének a hazai vállalkozásokkal.
Korábban az Index írta meg, hogy a metrótenderen a Skinest Rail tíz százalékkal olcsóbb ajánlatot tett az addig befutónak tartott orosz gyártónál, a Metrowagonmashnál. Nehéz helyzetben vannak tehát a döntéshozók, mert a hírek szerint az oroszok 9 milliárddal magasabb árat jelöltek meg a szerelvények felújítási költségeként, ám a lapunk által megkérdezett szakértők reálisnak tartják az észtek ajánlatát is. A szaksajtóból beszerezhető információk alapján a volt Szovjetunió területén a két cég közel azonos áron végzi a metrófelújításokat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.