Csendes demonstrációra készülnek a taxisok ma délután Budapesten az Alkotmány utcában. Nem az indulatok gerjesztése a fuvarozók célja, csupán azt szeretnék, ha végre megszületne a piacot szabályozó egységes rendelet – mondta a Világgazdaságnak, Horvát Csaba, az RT5 Taxi Holding Kft. ügyvezetője, aki 400-500 taxisra számít.
Jelenleg az 1988-ban megszületett Minisztertanácsi rendelet szabályozza a piacot, amit az elmúlt évek alatt ugyan többször módosítottak, de azt sok szempontból meghaladta az idő. Ráadásul az utóbbi években megjelentek a különböző mobil applikációkra épülő közösségi szolgáltatások – mint például az Uber, a Wundercar –, amelyek világszerte a hagyományos taxis szereplők komoly ellenállásába ütköznek.
– Ezekekkel a cégekkel kapcsolatban az a taxis vállalkozások kifogása, hogy minden rendeletet figyelmen kívül hagyva működnek és kárt okoznak Magyarországnak és a taxisoknak is – mondta lapunknak Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke. Az Uber által nyilvánosságra hozott adatok alapján Metál szerint a cég másfél éves magyarországi működése csaknem egymilliárd forintot húzott ki a hagyományos taxis vállalkozások zsebéből, miközben a közösségi szolgáltatónak nincs semmilyen rezsi költsége.
Metál szerint mindenki személyszállítási szolgáltatónak vagy szervezőnek számít, aki díj ellenében végzi ezt a tevékenységet, függetlenül attól, hogy milyen formában. Eszerint tehát például az Uber, Wundercar, BlablaCar is ilyen szolgáltatónak tekinthető, és rájuk is ugyanazon szabályoknak kell vonatkozni, mint a taxisokra. Több európai országban is léptek már, Spanyolországban például blokkolják a szolgáltatás elérését – emelte ki Metál. Néhány hete pedig Olaszországban tiltották be az Ubert és hasonló, fuvarozási szolgáltatást közvetítő cégeket.
Az Uber számos keresetet adott be nemzeti és uniós szinten is azzal, hogy Franciaország, Spanyolország és Németország a fuvarmegosztó szolgáltatást nyújtó cégek korlátozásával megsérti az Európai Unió szerződéseiben foglalt jogokat, köztük a szabad vállalkozáshoz való jogot. Szerettük volna megtudni az Uber véleményét a magyarországi lépésekről, de nem sikerült elérnünk őket.
A kormány korábban már lépett, áprilisban a nemzetgazdasági miniszter utasítására adóhivatali vizsgálat indult az Uber taxicég ellen. A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) akkor azt hangsúlyozta, hogy a tárca a vizsgálattal a piaci verseny megóvását, valamint az adózó és a vonatkozó szabályokat betartó taxisok védelmét akarja biztosítani.
Az Uber rendszerébe bekapcsolódott magyar sofőröknek – tekintettel arra, hogy Magyarországon végeznek üzletszerű tevékenységet – az általuk szerzett jövedelem után adózniuk kell – hívta fel a figyelmet az NGM. Számos visszajelzés érkezett, hogy az Uber rendszerében résztvevők jellemzően nem teljesítik az adókötelezettségeiket, a személyszállításra vonatkozó szakmai követelményeket – tették hozzá. Időközben már le is zárult az Uber taxis cég sofőrjeit érintő első ellenőrzési sorozat a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnál, és az összes vizsgált Uber-sofőr fennakadt a rostán – közölte a tárca.
-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.