A Magyar Földgázkereskedő Zrt. (MFGK) ismétlődő „törvénysértő magatartásának” következtében jelentősen sérültek a hazai gázfelhasználók érdekei, és veszélyeztetetté vált a hazai gázellátás a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) szerint, ezért a hivatal háromszor is megbírságolta az MVM-tulajdonú társaságot. Az első két kisiklás a cég 10-10 millió forintjába került, a „visszaesőként” elkövetett harmadik már 20 milliójába.
A MEKH 2014 januárjában, áprilisában és októberében adatokat kért be az MFGK-tól, de azokat csak tavaly júliusban, illetve ez év januárjában, a kiszabott bírságok után kapta meg. Mindhárom esetben azt kívánta megtudni, hogy a gáznagykereskedő a megjelölt időszakokban kitől, mennyiért és milyen mennyiségű gázt szerzett be.
Az adatokra többek között a hatósági gáztarifák képzéséhez volt szüksége. Igaz, nem feltétlenül. Mint a Világgazdaságnak adott válaszában közölte, „az import földgázár elismert mértékét a 29/2009. (VI. 25.) KHEM rendelet alapján számítja a hivatal. A MEKH mint jogalkalmazó a rendeletben szereplő képlet alapján teszi meg javaslatait a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnak”.
A MEKH mégis nagynak tarthatta az MFGT mulasztását, mert a bírságok indoklásában azt is írta, hogy „az ügyfél... szándékos magatartásával megakadályozta a hivatalt abban, hogy a földgázellátással, valamint a földgázpiac hatékony működésének felügyeletével kapcsolatos, alapvető feladatait ellássa”. Ilyen feladat a nagykereskedelmi árak átláthatósági szintjének átlátása is.
Az MFGK által okozott vagyoni hátrány nagyságát nem tudta megállapítani, éppen az adatszolgáltatás hiánya miatt. Indoklása szerint a társaság magatartásának azért volt piactorzító hatása, mert meggátolta az egyetemes szolgáltatásra vonatkozó árképzés előkészítését.
Az MFGK több módszerrel is húzta-halasztotta az adatszolgáltatást.
Először haladékot kért a 2013. októberi tulajdonosváltása miatti teendőire és az ukrajnai események miatt várható ellátási zavarra hivatkozva, majd közölte, hogy a MEKH-nek nincs is joga betekinteni az üzleti titkaiba. Végül adatszobaszabályaival korlátozta volna a hivatal tájékozódását. Mint a Világgazdaságnak adott válaszában leszögezte, már eleget tett adatszolgáltatási kötelezettségének.
Vita arról alakult ki közte és a MEKH között, hogy MEKH milyen formában gyakorolhatja az iratbetekintési jogát. Megtudtuk azt is, hogy a társaság az első bírság után miért reagált a második és a harmadik alkalommal is hasonlóan a hivatal adatkérésére. Azért, már az első bírság esetében is kezdeményezte a kiszabó határozat bírósági felülvizsgálatát, amelynek jogerős befejezése előtt nem változtatott az álláspontján. Pillanatnyilag már mindhárom határozat ügyében folyamatban vannak a bírósági eljárások. Új adatvitája viszont nincs a hivatallal.
A MEKH által kiszabható bírság felső határa vagy a 100 millió forint, vagy az ügyfél éves árbevételének az egy százaléka, ha az a magasabb. 2014-ben az MFGK-nak 529 milliárdos árbevétele volt.
A kikért számlák
A MEKH először azokat a számlákat kívánta látni, amelyek az 1996 novemberében kötött hosszú távú importszerződés, illetve annak módosítása alapján történt gázbeszerzésekre vonatkoztak. Másodízben a 2014. április 8-án indult hatósági árellenőrzéshez szerette volna látni azokat a 2012. május 1. után kötött szerződéseket vagy a másolatukat, amelyek alapján az MFGK az egyetemes és nem egyetemes szolgáltatásban vételező felhasználóknak közvetlenül vagy közvetve szerzett be gázt. Harmadszorra a 2014. január 1. és augusztus 31. közötti gázvásárlási számlákat kérte be.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.