– Folynak az egyeztetések a kormány és a főváros között a BKV hosszú távú fenntartható finanszírozásának érdekében – válaszolta a Világgazdaságnak Budapest Főváros Főpolgármesteri Hivatalának Kommunikációs Igazgatósága. A részleteket és azt, hogy mikorra fejeződhetnek be a tárgyalások, nem árulták el a hivatalban, így továbbra sem lehet tudni, mikor kerülhet nyugvópontra a BKV hosszú távú finanszírozása.
Az önkormányzat válaszából azonban úgy tűnik, hogy szemléletbéli különbség van Budapest és a kormány között: utóbbi a fővárostól, az önkormányzat pedig a kabinettől várná a megoldást. A gazdasági tárcától arra kértünk választ: miként garantálható, hogy a BKV 53 milliárd forintos hitelének állami átvállalása után nem kerül újra hitelspirálba a közlekedési társaság. „Kiemelt cél, hogy a főváros megfelelő feltételek és körülmények között képes legyen a helyi közösségi közlekedés hosszú távú fenntarthatóságát biztosítani, elkerülve ezzel azt, hogy a jövőben újratermelődjön a társaság adósságállománya” – közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium. Az nem derül ki a tárca válaszából, hogy ennek érdekében a kormányzat élne-e valamilyen új – például nem direkt – támogatással, vagy sem.
A főváros pedig azt fejtegette, hogy a közösségi közlekedés sehol a világon nem önfenntartó, tehát ezt a közfeladatot részben közpénzből kell finanszírozni. Az állam az említett 53 milliárd forint átvállalása mellett készpénzzel is támogatja a fővárosi közlekedést, bár ennek mértéke évről évre folyamatosan csökken. A kormány ugyanis arról is döntött, hogy a BKV 2016-ban 40 milliárd forintot, 2017-ben 37 milliárdot, 2018-ban pedig 33 milliárdot kap a büdzséből.
A főváros az állammal olyan megállapodás kialakításáról folytat tárgyalásokat, amely a közösségi közlekedés támogatását előre láthatóan és tervezhetően biztosítja, hosszú távon. „Itt nem feltétlenül kell kizárólag a központi költségvetés közvetlen támogatására gondolni, mert például – többek között – szóba jöhet az adóbevételek felosztási szabályainak módosítása is” – közölte az önkormányzat.
A szereplők tehát – részben – a másiktól várják a megoldást, de eközben a főváros a BKV-val szemben is támasztott követelményeket. „A főváros továbbra is takarékos gazdálkodást vár a BKV-tól” – közölte az önkormányzat. Az elmúlt évek több tízmilliárdos megtakarítást hoztak a BKV ráfordításcsökkentő, hatékonyságjavító intézkedései. Ennek folytatása továbbra is feladat. Mára kialakult a rendszer, amelyben a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt. mint megrendelő szervezet szigorú és részletekbe menő költségkontrollt gyakorol a BKV felett.
Arra a kérdésünkre pedig, hogy a BKV-tól elvárt intézkedések között szerepel-e költségcsökkentés, létszámleépítés vagy bármilyen átszervezés, a főváros azt válaszolta, hogy a költségkontroll folyamatos. Mára a BKV működési tartalékait nagymértékben kiaknázták. A jövőben a BKV-tól megrendelt teljesítmények határozzák meg legnagyobb mértékben a BKV ráfordításait. „Ha járatkiszervezések következnek, az a ráfordítások arányos csökkentését kell hogy eredményezze.”
De természetesen fordítva is így működik a rendszer: a 4-es metró üzembe állítása például éves szinten nagyságrendileg ötmilliárd forinttal növeli a BKV forrásszükségletét. A BKV jegyárbevételei az elmúlt években 10 milliárd forinttal nőttek, de így is csak a működés 33-36 százalékát fedezik, az éves működési költség mintegy 145 milliárd forint. A BKV Zrt. a 2012-től 2015-ig terjedő időszakban összességében több mint 60 milliárd forintot takarított meg hatékonyságjavító intézkedéseivel, üzemi eredménye 2010-től pozitív, 2014-ben pedig már 246 millió forint adózás előtti eredményt mutat – jelezték, hozzátéve, a cég adósságállománya már a hitelek kormányzati átvállalása előtt is lassan, de folyamatosan csökkent.
A BKV helyzete tehát nem rózsás, de a cégbírósági adatokból biztató kép rajzolódik ki. A társaságcsoportnak ugyanis nincs öt éven túli kötelezettsége – derül ki a konszolidált adatokból. E szerint a csoport üzemi eredménye is pozitív, sőt 2014-ben ha minimális mértékben is, de növekedett, miközben az adózott, illetve a mérleg szerinti eredménye továbbra is a negatív tartományban volt, de javult.
A BKV hússzú távú finanszírozása tehát egyelőre nem megoldott, de rövid távon sem kedvezőbb a helyzet. A cég idei működéséhez még 15 milliárd forint hiányzik. Ezt valamilyen forrásból elő kell teremteni. A 10-15 milliárd forintos lyuk egyébként nem új keletű jelenség, ekkora mínusz minden évben „benne van” a tervekben, de korábban fővárosi vagy állami forrásból sikerült betömni a rést. Vélhetően most is valami hasonló megoldás születik majd.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.