Egy Záhony térségében kialakítandó, területalapú vámszabad terület enyhíthetne a térség foglalkoztatási és gazdasági nehézségein – ez a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) álláspontja. A térség gazdasági nehézségei már az orosz–ukrán konfliktus előtt kezdődtek, de a két ország elmérgesedett viszonya és az Európai Unió reakciója tovább rontott a helyzeten – mondta a Világgazdaságnak Bíró Koppány Ajtony, az MLSZKSZ főtitkára.
Záhony problémája régebbi gyökerű, ugyanis tőle nem messze, Szlovákiában is van egy, a magyarországihoz képest kisebb átrakókörzet. Ráadásul ez továbbra is a szlovák államvasút tulajdonában van, így egy kézben könnyebben össze lehet hangolni a fejlesztéseket, jobban lehet érvényesíteni a kereskedelmi stratégiákat. Záhonyban lényegesen nagyobb területen szétszórva állami és több magánvállalkozás végzi az átrakási szolgáltatásokat, ennek eredménye, hogy nehezen lehet összehangolni a fejlesztéseket, a kereskedelmi stratégiákat.
Mindezek következtében a szlovákiai létesítmény a magyarhoz képest alacsonyabb költséggel és hatékonyabban működik, ezáltal a megrendelők számára olcsóbb. Az elmúlt években a záhonyi átrakó infrastruktúrájára mintegy 40 milliárd forintot költöttek, ebből megvalósult a széles nyomtávú vasút és közúthálózat korábban elmaradt karbantartásából eredő állagromlás pótlása és a fényeslitkei ipari park fejlesztése – tette hozzá a főtitkár. Az említett fejlesztések azonban nem hozták meg a várt eredményeket, a forgalom növekedését.
Ezt a helyzetet tetézte aztán az urán–orosz konfliktus, illetve az arra adott uniós „válasz”. Az Európai Unió és Oroszország közötti elhúzódó szankcióháború legnagyobb vesztesei a jelentős orosz exporttevékenységet végző és az őket kiszolgáló logisztikai cégek. A kérdés ma már nem az, hogy mekkorát veszít az unió az orosz embargón, hanem hogy mekkora és milyen tartós lesz a további piacvesztés mértéke.
A konfliktus magyarországi vonatkozásai is súlyosak, hisz az ukrán–magyar vasúti áruforgalom hetven százalékkal esett vissza, míg napjainkra az orosz–magyar irányú forgalom – részben az említett szlovák átterelőhatás miatt – teljesen elkerüli Záhony térségét. (A kilencvenes évek elején még 18 millió tonna árut raktak át Záhonyban, tavaly pedig mindössze 3,6 millió tonnát.) Ez súlyos és visszafordíthatatlan folyamatot eredményez: a kelet–nyugati áruforgalom kezeléséből élő cégek egy része már bezárt, és minden bizonnyal még továbbiak zárhatják be kapuikat, és akár tömeges munkahelymegszűnéseket is okozhat.
Ennek a helyzetnek a kezelésre tett javaslatot az MLSZKSZ azzal, hogy a kormány deklarálja területalapú vámszabad területként Záhony körzetét. Ilyen létesítmények működnek Európa egyes kikötőinek, reptereinek szomszédságában.
A vámszabad terület legnagyobb előnye, hogy a térségben olyan gazdasági övezet jöhetne létre, amelyen belül nem kell vámot és nemzeti adókat fizetni a kívülről behozott áruk után – amíg a területen belül tartózkodnak –, így a körzeten belül zajló gazdasági tevékenységek költségei jelentősen csökkennek, ez pedig további beruházásokat vonz a térségbe. Ez a lehetőség bárki számára elérhető lesz, aki a térségben akar működni, továbbá újabb külföldi és magyar termelő cégeknek a záhonyi térségbe való letelepedését segíti, ösztönözi a térség áruforgalmát, munkahelyeket teremt, technológiatranszfert valósít meg a hazai iparban, gazdasági növekedést biztosít nemcsak a térség számára, de nemzeti szinten is.
Az itt működő cégek mellett az ott dolgozóknak és a településnek is kedvező a vámszabad terület, hisz a cégek iparűzési adót fizetnek, a dolgozók pedig itt költik el jövedelmüket – sorolta a főtitkár. Az MSZKSZ javaslata ugyan nem tereli vissza a Záhonyon korábban átmenő áruforgalmat, de a foglalkoztatásra, a gazdaságra kedvező hatással lehetne. „Magyarország akkor jár el jól, ha megpróbál minél jobban alkalmazkodni a megváltozott folyamatokhoz, és olyan külkereskedelmi területeket keres, ahol növelni tudja külgazdasági aktivitását – mondta el Fülöp Zsolt, az MLSZKSZ elnöke.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.