Nem létezel, amíg nincs saját mobil appod. Erős kijelentésnek tűnhet elsőre, de a mutatók egyre inkább ezt az állítást igazolják, legyen szó világviszonylatról, vagy akár hazai piaci trendekről.
Egyszerűen elengedhetetlen, hogy egy cégvezető tisztában legyen a felhasználói elvárásokkal. Amíg régebben a csapból is az folyt, hogy „ha nem rendelkezel saját weboldallal, nem is létezel”, addig ez az örök érvényű kijelentés kiterjedt a mobil alkalmazásokra is.
De miért érdemes befektetni okostelefonos vásárlókba?
A választ a mostanában nagyon divatos M-kereskedelem, vagy M-piac kifejezésből tudhatjuk meg. M, mert mobil, és kereskedelem, mivel egyre több tranzakciót bonyolítunk le mobil alkalmazások segítségével. Elmúlt ugyanis az az időszak, amikor a cégvezetők egy „jó, ha van” és az „ártani nem árt” legyintéssel zárták le a témát.
Az M-kereskedelem, más attitűdöt követel. Elég csak szemügyre venni pár kutatást, és összehasonlítani a hazai trendekkel. 2014-re elértük azt a szintet, ahol világ szerte az okostelefonok átvették az uralmat a PC-ktől, ahogy ez a Morgan Stanely kutatásából kiderült. Persze nem fogunk rögtön a szívünkhöz kapni, abból kiindulva, hogy (tisztelet a kivételnek) mindannyian a mobilunkkal kelünk és azzal is fekszünk. Ezzel nincsen semmi gond, ha belátjuk, hogy sokkal kényelmesebb és praktikusabb egy állandóan rendelkezésünkre álló kézben is elférő eszközön eltölteni a „felesleges” időnket, mint egy laptopon, vagy egy asztali gépen.
Az ISQ Online és a Google jóvoltából Magyarországon is készült felmérés arról, hogy milyen szerepet tölt be az okostelefon az életünkben, így a magyar okostelefon-tulajdonosok közel 80 százaléka szerint okostelefonjuk változtatta meg leginkább az életüket az elmúlt évtizedek technológiai találmányai közül. A felmérés szerint, ha elindulunk reggel munkahelyre, vagy iskolába a második leggyakrabban (72%) ellenőrzött tárgy a pénztárcánk után bizony a mobiltelefonunk, messze megelőzve a lakáskulcsot, amely csupán 57%.
Az appoké a jövő
Mindegy, hogy vásárolunk, szórakozunk, tájékozódunk, vagy informálódunk, appokon keresztül csináljuk mindezt. 89%-unk ugyanis inkább az alkalmazásokat preferálja ellentétben a mobilra optimalizált böngészőkkel.
A böngészők ugyanis sok fejfájást okoznak az okostelefon tulajdonosoknak: lassabbak, nehezebb rajtuk navigálni, átláthatatlanabbak és kényelmetlenebbek. Vagy csak szimplán nem olyan szépek, mint az alkalmazások. Egy magyar okostelefon tulajdonos egy hónapban átlagosan 3-5 app-ot tölt le telefonjára, de van, hogy 10-et is letöltünk. Egy több országot átfogó felmérés szerint az átlag okostelefon használónak 26 applikáció fut a telefonján, az extrémebbeknek pedig több, mint 400.
A mobilos kereskedelmi felület azonban külön stratégiát igényel. Magyarországon többen használnak Androidot, de az M-kereskedelem szintjén mégis az iOS vezet. Tekintve, hogy egy ember egy hónapban átlagosan 864 percet tölt el okostelefonjának társaságában, legyen szó unaloműzésről, vagy online shoppingolásról, érdemes átgondolni, hogy cégünk mind a 3 platformon (iOS, Android, Windows phone) jelen legyen. A legnépszerűbb termékkategóriának a digitális tartalmak, a zene és a könyvek számítanak, a fogyasztási cikkek közül pedig a ruha, a bútor és az élelmiszerek a leggyakrabban vásárolt áruk. És ha már az élelmiszereket említettük, mi az az első dolog, ami eszünkbe jut, a gasztro világ és a mobil piaccal kapcsolatban?
A Netpincér. Természetesen, hiszen a Foodpanda világuralomra törése óta hazánkban az éttermek jórészét bekebelezte a Netpincér, akár jól, akár rosszul jártak vele az étteremtulajdonosok. De nem csak ez az egy út járható az étterem tulajdonosoknak, ha nem akarnak lemaradni a Mobilpiac versenyen.
Saját applikáció
Ahogy ezt a Netpincér kutatásából kiderül, a rendelések több, mint 30 százaléka már a mobil alkalmazáson keresztül történik. Ez a szám a következő években pedig várhatóan 70-80%-ra fog felemelkedni a Garson.hu éttermi alkalmazásokat gyártó cég szerint. Tekintve, hogy a vendégek több, mint 80%-a okostelefon tulajdonos, érdemes belegondolni, hogy mi lenne akkor, ha minden étteremnek saját mobil alkalmazása lenne?
A saját mobil alkalmazás egy digitális névjegykártya, amelyet az ügyfél mindig magánál tart – tette hozzá a Garson.hu. Egy kattintással elérhető az étlap, a rendelés fizetéssel együtt alig 2 perc leforgása alatt lebonyolítható, nem is beszélve a beépített push üzenetekről, melyet 97%-ban sikeresen elérik az alkalmazást használókat, ellentétben azzal, ha e-mailt küldenénk nekik a legfrissebb akciókról, kedvezményekről.
Egy mobil alkalmazás lehet szórakoztató, egyedi kinézettel, és saját igényeknek megfelelő opciókkal. Érdemes továbbá mind a három platformon jelen lenni, hiszen nem mindegy, hogy vendégeink egy kis részét érjük csak el, vagy lefedjük az okostelefon használók teljes bázisát.
Akárhogy is nézzük, a gasztronómia szereplőinek is tisztában kell lennie a felhasználói elvárásokkal, melyekre az okostelefonos ételrendelő alkalmazások adnak választ. Nem elég már egy jó weboldal, vagy egy aktív közösségi profil. Ahhoz, hogy a hazai étterem tulajdonosok is sikeresen becsatlakozzanak az M-kereskedelem körforgásába, érdemes tehát saját mobil alkalmazással rendelkezniük.
2016-ra több, mint 800 millióan leszünk világ szinten kizárólag okostelefon használók, és be kell látni, hogy a „nem árt, ha van” attitűd ide már nem lesz elég.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.