Lezárult a 2012-ben hatályba lépett, új munka törvénykönyvének társadalmi hatásait vizsgáló kutatási projekt, amely szerint a korábbinál kedvezőtlenebb helyzetbe kerültek a szállítás, a posta, a távközlés és a raktározás területén dolgozók - közölte a Liga Szakszervezetek.
A kutatás eredményei szerint az új szabályozás nem segítette elő a munkaerőpiac rugalmasságát, és "mérsékelt eredménnyel támogatja" a versenyszféra foglalkoztatási szintjének növelését.
A munkavállalók számára kedvezőtlen változások elsősorban a nagy létszámú, többnyire részvénytársasági formában, részben vagy egészben külföldi tulajdonú cégnél dolgozókat érintették - írják.
A tájékoztatás szerint a kutatás adatfelvétele során 2000 munkavállalót és 800 munkaadót személyesen kerestek meg a kérdezőbiztosok, míg további 5000 foglalkoztatott véleményét online adatbázis segítségével gyűjtötték össze. Kiegészítő jelleggel 14 fókuszcsoport és 28 egyéni mélyinterjú készült, valamint a bírói gyakorlatokat, egyéni és kollektív munkaszerződéseket is elemeztek a szakértők - olvasható a közleményben. A kutatás közvetlen adatfelvételen alapuló része reprezentatív. A kutatási körbe nem tartoztak bele a nem a munka törvénykönyve hatálya alá tartozó munkaadók és munkavállalók, így például a közszférában foglalkoztatottak - hívják fel a figyelmet a közleményben.
A kutatói-elemzői munkát és a hatástanulmány összeállítását a Szegedi Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Karának szakértői, az adatfelvételt a Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet munkatársai végezték.
A kutatás A munkáért! című projekt keretében készült, amelyhez összesen 1,6 milliárd forint európai uniós támogatást nyert el a Liga. A projekt négy pillérre épül: az új munka törvénykönyve munkaadói és munkavállalói hatásvizsgálata, a kollektív szerződések kötésének elősegítése tanácsadással, a vállalkozók képzése, illetve a munka világát érintő témákban a fiatalok felkészítése tananyaggal.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.