Akár ötven százalékkal is zuhanhat az Alibaba részvényeinek árfolyama a következő hónapokban a Barron’s című üzleti hetilap elemzése szerint. A cikk szerzői szerint a kínai gazdaság gyengélkedése érezteti a hatását az e-kereskedelmi cég teljesítményén is, ahogyan azt már a második negyedéves adatoknál is lehetett látni.
A júniusban zárult három hónapban 109 milliárd dollár volt a társaság e-kereskedelmi platformjain a forgalom, ami ugyan 34 százalékkal felülmúlta az egy évvel korábbit, azonban a bővülés irama igencsak elmaradt a korábbi időszakok ötven százalékot jóval felülmúló növekedési ütemétől. Ezt a gondolatmenetet alátámasztja a vállalat múlt heti, a forgalom alakulására vonatkozó figyelmeztetése is. Ez alapján a szeptemberben záruló negyedévben az Alibaba várakozásai szerint 10 százalék alatt maradhat a növekedés ezen a területen, ami, összevetve az elmúlt időszak eredményeivel, komoly lendületvesztésre utal.
A kínai társaságnál túlzónak értékelték a Barron’s előrejelzését, Bob Christie, a vállalat szóvivője szerint a cikk tárgyi tévedéseket tartalmaz, emellett csak bizonyos szempontok alapján kiválasztott információkat használtak fel, amelyek alapján hibás következtetéseket vontak le.
Bár könnyen előfordulhat, hogy az amerikai üzleti hetilap elemzése túlságosan nagy esést prognosztizált, az tény, hogy az elmúlt hónapokban jelentős mértékben csökkent az Alibaba részvényeinek árfolyama. A társaság papírjaival tavaly ősszel kezdtek kereskedni a New York-i tőzsdén, minden idők legnagyobb, 25 milliárdos elsődleges részvénykibocsátásának keretében.
A 68 dolláros induló árról a nagy kezdeti lelkesedésnek köszönhetően mindössze két hónap alatt 75 százalékot drágult a vállalat részvénye, sőt, később megközelítette a 120 dolláros szintet is. Azt követően azonban látványos esésnek indult az Alibaba-papírok értéke, a múlt héten például már 60 dollár körüli záró árra is volt példa. A folyamat augusztus elejétől gyorsult fel, párhuzamosan azzal, ahogy a kínai gazdaság problémáiról szóló hírek érkeztek.
Persze ez korántsem jelenti azt, hogy a kínai vállalat számára nincs lehetőség a visszakapaszkodásra, hiszen felületeiket mintegy négyszázmillió ember használja online vásárlásra, és a Bloomberg által megkérdezett elemzők többsége is azt javasolja, hogy nyugodtan vásároljanak Alibaba-részvényeket a befektetők. A cég ugyanis folyamatosan bővíti a portfólióját, jelen vannak a médiaiparban, van filmgyártó részlegük és logisztikai szolgáltatójuk is. Emellett arról sem szabad megfeledkezni, hogy az e-kereskedelmi szektor igen dinamikusan fejlődik. Az eMarketer adatai szerint a tavalyi 1316 milliárd dollár után idén már világszerte 1592 milliárd dollárért vásárolhatnak a világhálón keresztül a fogyasztók, ami 20 százalék fölötti bővülést jelent.
A társaság prognózisa szerint Kínában a forgalom meghaladhatja az 562 milliárd dollárt, ami 32 százalékos növekedést jelentene. Igaz, a most tapasztalható gazdasági problémák miatt előfordulhat, hogy ennél visszafogottabb lesz a fejlődés üteme.
A technológiai szektorból egyébként nem is túl régen már láthattunk példát arra, hogy egy vállalat elképesztő mélységből hogyan tornázta vissza magát, és vált a felhasználók, valamint a befektetők egyik kedvencévé. A Facebook részvényei a 2012-es tőzsdére lépést követően hatalmas zuhanást éltek meg, a 38 dolláros kezdő árról három hónap alatt 18 dolláros szintre esett vissza az értékük. 2013 nyarán ugyanakkor a cég számai azt mutatták, hogy bevált a mobilstratégiájuk, onnantól stabil erősödésnek indult az árfolyam, a múlt héten pénteken 92 dolláron zárták a tőzsdei kereskedést.
Ismétlődő történet?
Az Alibaba márka történetében már volt példa arra, hogy jó kezdést követően hatalmas bukás lett a tőzsdei kaland vége. Az Alibaba Group elődjét, az Alibaba.com-ot 2007-ben vezették be a hongkongi tőzsdére, az akkori induló árfolyam 13,5 hongkongi dollár volt. Ez az érték néhány hónap alatt 40 hongkongi dollárra ugrott fel, ezután azonban látványos esést produkáltak a cég papírjai, és öt évvel később már 10 hongkongi dollárnál is kevesebbet értek. A vállalatot 2012-ben végül kivezették a tőzsdéről, az akkori felvásárlási ár 13,5 hongkongi dollár volt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.