BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Mészáros Lőrincék megkezdhetik a kikötő fejlesztését

Hivatalosan is lezárult a Győr-Gönyű kikötő fejlesztésével kapcsolatos és a Közgép eltiltásához vezető pályázat, s a nyertes konzorcium, benne a Mészáros és Mészáros Kft. hozzáláthat a munkálatokhoz. Eközben az a német cég, amelynek érdekében az állami fejlesztés történik, már javában építkezik.

Megkezdhetik a munkát Mészáros Lőrincék és a hozzájuk kapcsolódó vállalkozások a Győr-Gönyű kikötőben. Iparági források szerint az Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatóság már aláírta a szerződést a Győr-Gönyű Országos Közforgalmú Kikötő infrastrukturális továbbfejlesztésére kiírt közbeszerzési pályázat nyertesével, a Kikötő Konzorciummal. A közbeszerzési pályázat pedig hivatalosan szerdán zárult le, miután az európai uniós lapjában, a TED-ben megjelent az eljárás eredményéről szóló tájékoztató.

A Világgazdaság információja szerint az Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatóság, vagyis a megrendelő megbízásából július 23-án összegzést küldtek ki az érintetteknek, jelezve, hogy a pályázatot a Kikötő Konzorcium nyerte, és a júliusi dokumentum szerint a szereződés megkötésére vonatkozó moratórium augusztus 2-án lejárt. Ezek után kérdés, hogy miért várt a pályázat kiírója az eredményről szóló tájékoztató közzétételével. (Elképzelhető, hogy csak a „nyomdai átfutás” miatt következett be a csúszás).

A pályázat és annak a központnak a fejlesztése, amelyhez a legújabb beruházás kapcsolódik, elég kalandos utat járt be. Ez az a tender, amelyen a legalacsonyabb ajánlatot a közösen induló Közgép és Kötiviép’B Kft. adta 218 millió forinttal kisebb összeggel az A-Híd, Swietelsky Vasúttechnika Kft., Mészáros és Mészáros Kft. alkotta Kikötő Konzorcium 6,891 milliárd forintos ajánlatánál. Mégsem a Közgép nyert, ráadásul hamis adatközlésért ki is zárták a pályázatból. Ezért a cég a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz (KDB) fordult, az azonban elutasította a társaság jogorvoslati kérelmét, és a valótlan adatközlésben a Közgép felelősségét is megállapította. Ezért a cég a közbeszerzési törvény alapján három évig nem indulhat közbeszerzési pályázatokon.

A Közgép már a jogorvoslati kérelmében és a Közbeszerzési Döntőbizottság tárgyalásán is tételesen bebizonyította, hogy a törvényeknek megfelelően, jóhiszeműen és az elvárható gondossággal járt el ajánlatának benyújtásakor – írta korábbi közleményében a társaság. Időközben a közbeszerezési pályázatoktól három évre eltiltó közigazgatási határozat végrehajtásának felfüggesztését kezdeményezte a Közgép Zrt. a Közigazgatási és Munkaügyi Bíróságon. Emellett a vállalkozás azt is kezdeményezte, hogy a bíróság vizsgálja felül a korábbi közigazgatási határozatot, és semmisítse meg. Ebben egyelőre nincs előrelépés.

Közben az a német cég, amely betelepül a kikötőbe, ahol acélszerkezeteket fog horganyozni, már megkezdte a „saját üzemének” építését. Mint megtudtuk, „már kijött a földből”. A németek egy 30 milliárd forint értékű beruházást hajtanak végre a kikötőben, és ehhez kapcsolódik az említett állami infrastruktúra-beruházás. Ez magában foglalja egyebek között a hajószervizállás épületének tervezését, kivitelezését, a rakpartépítést, a mederből az iszapeltávolítást. Ezek mellett út és vasút építése is szerepelt a pályázatban, valamint például a térvilágítás kiépítése is a nyertesre vár. A teljes beruházásnak a jövő év végéig be kellene fejeződnie.

Korábban sem ment minden simán

A Győr-Gönyű intermodális központ egy több elemből álló és több lépcsőben kiépülő komplexum. A területen található vasúti kapcsolat üzemeltetője a MÁV. Ez a vasúti fejlesztés – ahogyan a mostani is – uniós támogatásból valósult meg, jelentős késéssel. Többször felmerült, hogy Magyarország elveszítheti az ehhez rendelkezésre álló 7,2 milliárd forintos forrást. De végül a fejlesztés elkészült, és most folyik a zárás, a forrásfelhasználás ellenőrzése.

A kikötő üzemelő részét a Győr-Gönyű Kikötő Zrt. működteti. A tulajdonosok szinte az alapítástól, vagyis 1992-től kezdve változatlanok, a részvényesek között megtalálhatók az érintett önkormányzatok (Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat, Győr Megyei Jogú Város és Gönyű Község), valamint a szolgáltatást igénybe vevő magyar és osztrák szakmai befektetők.

A magyar tulajdonosi kör a részvények hatvan százalékát birtokolja. Az még nem ismeretes, hogy mely vállalkozás fogja üzemeltetni a legújabb beruházás során megvalósuló létesítményt.

A kikötő üzemelő részét a Győr-Gönyű Kikötő Zrt. működteti. A tulajdonosok szinte az alapítástól, vagyis 1992-től kezdve változatlanok, a részvényesek között megtalálhatók az érintett önkormányzatok (Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat, Győr Megyei Jogú Város és Gönyű Község), valamint a szolgáltatást igénybe vevő magyar és osztrák szakmai befektetők.

A magyar tulajdonosi kör a részvények hatvan százalékát birtokolja. Az még nem ismeretes, hogy mely vállalkozás fogja üzemeltetni a legújabb beruházás során megvalósuló létesítményt. -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.