BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A MÁV-ra gyúr a Stadler - kétszintes vonatokkal is indulhatnak a pályázaton

A svájci Stadler csoport és a Dunakeszi Járműjavító közösen indul a MÁV által nagy befogadóképességű vonatokra kiírandó tenderen. Együtt akár 60-70 százalékos hazai beszállítói arányt is vállalnak.

A Stadler kész akár egy-, akár kétszintes szerelvényekkel is indulni a MÁV által jövőre, nagy befogadóképességű vonatokra kiírandó pályázaton, ezt Dunai Zoltán, a kötöttpályás járműgyártó csoport magyarországi ország-igazgatója jelentette be a svájci csoport bussnangi központjában. A MÁV sínjein most futó FLIRT-ök 200 fősek, a MÁV 2016-ban várhatóan legalább 300 fős vonatokat rendelne.

A Stadler nagy befogadóképességű vonatot már Norvégiába, Lengyelországba, Svájcba, Olaszországba és Svédországba is szállított. A kétszintes változatot KISS néven gyártja, erről Peter Jenelten, a csoport kereskedelemért és marketingért felelős elnök-helyettese beszélt.

A Stadler és az ősszel többségi hazai állami tulajdonba került Dunakeszi Járműjavító Kft. (DJ). Együttműködési jármű tendereken. Ezek közül az első a fenti MÁV pályázat lesz. A Stadler elsősorban a betétkocsi-összeszerelésben, az üzembe helyezésben, a próbafutásokban és a mérnöki munkákban remél segítséget partnerétől. Erre, és saját magyarországi képességeire alapozva akár 60-70 százalékos beszállítói arányt is vállalhat az említett MÁV pályázaton.

Mint Szepessy Tamás, a DJ ügyvezető igazgatója elmondta, hogy a majdani tendereken a két cég vagy konzorciumi formában, vagy fő- és alvállalkozói felállásban indul együtt attól függően, hogy mekkora lesz az általa vezetett cég részesedése a projektben.

Részben a most induló kooperációra alapozva a DJ idővel térségi súlyú járműjavító, idővel járműgyártó társasággá is fejlődhet Tuzson Bence, Dunakeszi választókerületének országgyűlési képviselője szerint.

A mintegy hatezer fős és öt divízióval működő Stadler csoport 2005-ben írta alá a MÁV-val az első szerződését a FLIRT villamos motorvonatok szállításáról, azóta rendelt tőle a GYSEV is. Két magyarországi egysége van. A szolnokiban évi mintegy 400 alumínium kocsiszekrény készül, a pusztaszabolcsi karbantartó pedig a FLIRT és a Talent villamos motorvonatok szervizéért felel. A karbantartóhoz tartozik a Szolnokon működő forgóváz-javító üzem is, amely évi 260 egységet korszerűsíthet. Itt hamarosan megindul forgóvázak összeszerelése, később esetleg egyes alkatrészeinek a gyártása is.

A svájci csoport 2014-es forgalma 1,8 milliárd svájci frank volt, az idei 2 milliárdra várható. Két svájci gyára egyikében, a bussnangiban készülnek az egyemeletes vonatok, és az alternheiniben a kétszintesek. Vasúti járműveket 250 kilométeres óránkénti sebességig kínál, két termékkel jelen van a villamos-gyártásban és belépett a metrók piacára is. Utóbbiból most Berlinnek gyárt, és reményei szerint Glasgow-nak is szállíthat majd.

A cég forgalmának mintegy 10 százalékát teszi ki a testre szabott járművek gyártója, és a világon egyedül készül fogaskerekűt. Svájci megrendelésre kisebb nyomtávú vonatokat is készít. Több modelljén belül a Stadler eddig mintegy 1120 FLIRT villamos motorvonatot adott el.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.