A Bild am Sonntag szerint a VW-nél elindított belső vizsgálat első eredményei kimutatták, hogy az EA 189 típusú motor fejlesztése 2008-ban elakadt. A fejlesztőmérnökök röviddel a sorozatgyártás tervezett megindítása előtt belátták, hogy nem lehet egyszerre betartani a károsanyag-kibocsátási határértékeket, és az előírt szint alatt tartani a költségeket.
A kiemelt fejlesztési projekt így veszélybe került. Végül az adatokat manipuláló szoftver telepítésével oldották fel a dilemmát, és a társaság salzgitteri üzemében elkezdték a sorozatgyártást, méghozzá globális terjesztésre, és nem csak az Egyesült Államokban értékesíteni tervezett kocsikba.
Arra utaló adatok egyelőre nem kerültek elő, hogy tudott a csalásról a botrány miatt lemondott vezérigazgató, Martin Winterkorn. Több meghallgatott mérnök viszont arról számolt be, hogy a konszern fejlesztési igazgatója, a Winterkorn bizalmasaként számon tartott Ulrich Hackenberg tudott az ügyről. Meglehet, hogy a szoftvert az ő utasítására telepítették, bár szerepéről ellentmondásos állításokat tettek a belső vizsgálaton meghallgatott munkatársak. Ulrich Hackenberg a lap kérését elutasítva nem kommentálta az értesülést.
A Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung arról írt, hogy a VW felügyelőbizottsága szerint a konszernben jóval szélesebb körben ismert volt a csalás, mint ahogy a botrány elején gondolták. "Nem tartható az a tétel, hogy az egész csupán néhány bűnöző hajlamú fejlesztőmérnök műve" - fogalmaztak a lap forrásai. Hozzátették: a vállalat "rendszerszerűen megtévesztette a vásárlókat és a hatóságokat".
A felügyelőbizottság sürgeti az új vezérigazgatót, Matthias Müllert, hogy mielőbb utazzon az Egyesült Államokba, és a cég nevében tanúsítson megbánást - írta a FAS, amelynek beszámolóját nem kommentálták a VW-nél.
A Welt am Sonntag pedig azt írta, hogy a felügyelőbizottság kijelölt elnöke, Dieter Pötsch pénzügyi igazgató egy belső egyeztetésen úgy vélekedett, a VW "fennmaradását fenyegető válság" alakult ki a dízelbotrány miatt. Ugyanakkor jelezte, hogy bizakodó, és ha mindenki elkötelezetten dolgozik, a vállalat túléli a krízist.
Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) szeptember 18-án vádolta meg a legnagyobb európai autógyártó vállalatot azzal, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járműbe, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások. A VW elismerte, hogy mintegy 11 millió, EA 189 típusú motorral üzemelő autó a manipuláció révén csak a próbapadon tartja a határérték alatt az emissziós értékeket, normál üzemmódban azonban nem. Elemzők számításai szerint a VW nagyjából 4,3 milliárd eurót takarított meg a csalással, de a botrány legkevesebb 10 milliárd eurójába kerül majd.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.