A közlemény szerint Iránban a 2010-es évi 800 ezer tonna polimer műanyagalapanyag-gyártó kapacitás a folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően idén elérheti a 11 millió tonnát.
Ez a bővülés már érzékenyen érintheti az éves szinten mintegy 325 milliárd eurós forgalmat bonyolító, 58 millió tonna kibocsátású, körülbelül 60 ezer céget és 1,5 millió embert foglalkoztató európai műanyagipart - tették hozzá.
Fazekas Roland, a Carboferr Zrt. ügyvezető igazgatója a közleményben úgy fogalmazott: az iráni cégek az alacsonyabb adók miatt az európai termelőknél olcsóbban, nagy tömegben, viszonylag fejlett technológiával készítik a műanyag alapanyagokat.
Kiemelték: a közel-keleti régió fejlődését jól reprezentálja, hogy a legnagyobb gyártókapacitással rendelkező Szaúd-Arábiában a polimer műanyagalapanyag-gyártás volumene 2007-2012 között 8,8 millió tonnáról több mint a duplájára, 19,9 millió tonnára növekedett.
A közel-keleti, köztük az iráni gyártók földrajzi elhelyezkedésük révén helyzeti előnyben vannak a távol-keleti gyártókkal szemben is, míg Iránból körülbelül 10 napot vesz igénybe a szállítás, thaiföldi vagy dél koreai gyártás esetén minimum 6 hetes szállítással kell számolni - olvasható a közleményben.
Kifejtették: ha az Európai Unióban maradnak az alapanyagokat és a munkabéreket terhelő jelenlegi magas adók és járulékok, akkor közép és hosszú távon akár meg is szűnhet a granulátumgyártás.
A műanyag granulátum népszerű alapanyag (az európai újrahasznosítási mennyiség eléri a 6,6 millió tonnát), Magyarországon is legalább 400-500 cég vásárolja - írták.
Fazekas Roland ugyanakkor arról is beszámolt a közleményben, hogy számos iráni terméknek még nincs meg az uniós tanúsítványa, így azok nem szállíthatóak az uniós piacra, az európai gyártóknak így maradt még idejük a felkészülésre. Ráadásul az embargó részleges feloldása miatt a pénzügyi tranzakciók nem kivitelezhetőek olyan könnyedén, mint más országok között - tették hozzá.
A Carboferr Zrt. egy 2011-ben alapított magyarországi tulajdonú, több mint 150 kereskedelmi és gyártó partnerrel rendelkező vállalat, amely 2014-ben az acél- és műanyagipari termékek forgalmazásával 7,5 milliárd forintos nettó árbevételt ért el.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.