BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nem csak az űrtechnikában, az üzletben is áttörést hozhat a SpaceX

A kereskedelmi hasznosítás ragyogó üzletet jelent a SpaceX-nek, a cég valamennyit engedhet áraiból.

Hatalmas technikai bravúrt hajtottak végre a SpaceX mérnökei és a NASA szakemberei azzal, hogy épségben hozták vissza a Cape Canaveral-i bázisra a cég által kifejlesztett hordozórakétát. A hétfő éjjeli földet érés azért is különleges, mert először tudták függőlegesen és sértetlenül letenni a rakétát, amely így a szükséges karbantartás után elvileg ismét szállíthat utánpótlást a Nemzetközi Űrállomásra (ISS), vagy helyezhet műholdakat Föld körüli pályára. Erre azonban nem kerül sor, mert mint Elon Musk, az innováció megszállottjaként ismert üzletember, a SpaceX alapítója jelezte, ez a Falcon–9-es a továbbiakban tesztelési célokat szolgál majd. Ahhoz ugyanis meglehetősen drága, hogy már most múzeumi tárgyként porosodjon, viszont a hajtóműkísérleteknél hasznát látják. Igaz, Musk – a Verge tudósítása szerint – nem zárta ki, hogy a következő példányok már menetrendszerűen „lifteznek” a Föld és az űr között. A legutóbbi, áprilisi landolási kísérlet már biztató volt, a hordozó a légkörbe érve már a megfelelő sebességre lassult le, de a fogadására felkészített, floridai partoknál úszó platformmal való találkozás végzetesnek bizonyult. Ezúttal szárazföldre navigálták a Falcon–9-es típusú rakétát.

Ahogy a hordozórakéta leszállt, úgy katapultált volna a gyártó SpaceX árfolyama – ha tőzsdén lenne a cég. Musk azonban biztos volt a sikerben, saját vagyonából és magántőke bevonásával fejlesztette vállalkozását, amely hétfőn új fejezetet nyitott az űrtechnológiában. Költségvonalon is, hiszen az újra használható hordozórakétákkal nagyságrendekkel olcsóbbá válik mind a teherszállítás, mind az immár egyre elérhetőbb közelségbe kerülő űrutazás. Ha űrturistákat nem is, űrhajósokat már fellőnek 2017-ben az űrállomásra a NASA megrendelésére, bár erre a feladatra mind a SpaceX-nek, mind a Boeingnak élő szerződése van a hivatallal. A cél az oroszoktól való függés felszámolása.

A kereskedelmi hasznosítás is ragyogó üzletet jelent a SpaceX-nek, a cég valamennyit engedhet áraiból. Egyébként szinte mindent üzleti titokként kezelnek, így azt sem lehet tudni, mennyit fizetett az Orbcomm a 11 kommunikációs műhold pályára állításáért. A kiszivárgott hírek öt- és hétmillió dolláros felszállásonkénti tarifákról szólnak. Hatalmas anyagi sikerrel kecsegtet még a Föld körüli műholdas internethálózat létrehozása, amellyel a még netmentes fehér foltok felszámolhatók. A Facebook, a Google és a Microsoft is tervez ilyen projektet, de a SpaceX összefüggő műholdas megoldása tűnik a legkönnyebben megvalósíthatónak. Az utóbbi kilenc évben hétszer vont be tőkét a SpaceX, legutóbb, januárban épp a Google és a Fidelity befektetési társaság adott egymilliárdot egy 8,5 százalékos részvénycsomag fejében. Ennek 90 százalékát sajtóhírek szerint a Google adta a műholdas internetkutatások finanszírozásához, Afrika, Ázsia és Latin-Amerika lefedetlen részeinek „behálózására”. A tőkeemelés alapján a SpaceX piaci értéke 12 milliárdra tehető, ami az utazásmegosztási szolgáltatást nyújtó Uber 60-70 milliárdjával összevetve aprópénz. Iparági források szerint a SpaceX fejlesztéseinek finanszírozásához már jövőre megkezdheti a tőzsdei részvénykibocsátás előkészületeit, s ha továbbírja sikertörténetét, akkor a részvénye is kiváló befektetés lesz.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.