BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Havi 300 ezret könnyen megkereshet egy taxis

A miniszterelnöktől várnak védelmet a taxisok az államot többmilliárdos adóbevételtől megfosztó Uberrel szemben. A taxizás drága ugyan, de még mindig jól lehet keresni vele.

Legalább háromszázezer forintot kereshetnek a budapesti taxisok, akik piaci információink szerint havonta körülbelül átlagosan 2500 kilométert tesznek meg kocsijaikkal. A 280 forintos kilométerárral számolva ez 700 ezer forint bevételt jelent. Ezzel szemben áll a körülbelül 300-350 ezer forintos havi költség, amelyből az egyik legnagyobb tétel az egyre olvadó üzemanyagár, a tagdíj és a közteher. A vállalkozónak egyéb – nem rendszeres – kiadásaik is vannak a taxizással kapcsolatban, mint például a taxaméter vagy a bankkártya-leolvasó beszerzése, illetve a jármű fenntartási költsége. Ezeket is figyelembe véve a Budapesten dolgozó körülbelül mintegy ötezer taxis – akik közül körülbelül kétezer alkalmazottként dolgozik – havi 300 ezer forint körüli jövedelemhez juthat. Ezt a biztos bevételt, illetve piacot igyekeznek megvédeni az 1200 gépkocsivezetőt alkalmazó Ubertől. A két csoportnak nagyságrendileg eltérőek a költségeik, és nehezebben deríthető fel, hogy egy-egy uberező mekkora bevételhez jut, de vélhetően a taxisoknál kevesebb pénzt rak zsebbe, hiszen nem „fő tevékenységként” fuvaroznak.

A taxisok változatos eszközökkel próbálnak gátat szabni az Uber térnyerésének. Most például a fuvarmegosztóhoz köthető törvénysértések felszámolásához kért segítséget Orbán Viktor miniszterelnöktől az Országos Taxis Szövetség (OTSZ) és a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége (Fuvosz). Kezdeményezik a törvénytelenül működő szolgáltatók internetes elérésének betiltását mindaddig, amíg azok meg nem felelnek a hatályos szabályozásnak – olvasható levelükben.

Az Uber semmilyen jogszabálynak nem felel meg, sofőrjeik nem fizetnek adót, ezzel éves szinten hárommilliárdos bevételtől fosztják meg a büdzsét – húzta alá Metál Zoltán, az OTSZ elnöke. (Az Uber minden közleményében kiemeli, hogy fizetnek adót). A szervezet egyetért a Budapesten második napja demonstráló taxisok céljaival, de a megoldást a tárgyalásban látja. Arra is fel vannak készülve, hogy bíróságon érvényesítsék jogaikat – jelezte Metál. Az elnök szerint ha az Uber-jelenségnek nem állítanak gátat, akkor más piacokon is eluralkodik a gyakorlat – például a lakáskiadás, turizmus –, miközben az állam jelentős adóbevételtől esik el.

Az Uber veszélyes jelenség – fogalmazott Dudás Zoltán, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) közlekedési osztályának elnöke. Miközben innovatív megoldást kínál – amelyet a taxisok is támogatnak –, azon munkálkodik, miként lehet az adót kipumpálni az országból, illetve feketejövedelmet kínál a gépkocsivezetőknek. Az Uber célja, hogy tönkretegye a magyar taxisokat, s utána áremelést hajtson végre a piacon – vetítette előre Dudás.

A taxisoknak nem az a gondjuk, hogy egy új versenytársat kaptak, hisz a szabályozások megváltoztatása előtt 20-21 taxiscég volt a piacon, ma pedig kilenc fuvarszervező működik – mondta a Világgazdaságnak Tamás Miklós, a BKIK taxiszakmai kollégiumának elnöke, aki hozzátette: a taxisok azért tiltakoznak az Uber és a hozzá hasonlók ellen, mert azok illegálisan működnek. Emiatt kínálhatnak alacsonyabb árakat, torzítva a versenyt.

Az Ubert a világ több pontján ellenállás fogadja, és például Spanyolországban sikerült kiharcolni, hogy 2014-től a szolgáltatók blokkolják az elérését – mondta Peredi Péter, a Fuvosz főtitkára. Budapesten egyebek között azért sem sikerült eddig érdemi eredményeket elérni, mert kevés a szakember az ellenőrző hatóságoknál – válaszolta a Világgazdaságnak Peredi. A főtitkár bízik a megoldásban és abban, hogy a kormány kiáll a legálisan működő taxisok mellett.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.