Az első lakásukat megvásárolni szándékozók helyzetét befolyásoló öt legfontosabb szempont – a lakásárak-jövedelmek viszonya, az elérhető támogatások, a hitelezési feltételek, az infláció és a munkalehetőségek – közül több is pozitív elmozdulást jelez 2015-ben az előző évvel összehasonlítva, míg a 2010-es évhez képest minden tényező javulást mutat – derül ki az FHB legfrissebb kutatásának eredményeiből.
A családok otthonteremtési kedvezményének új lakásra, három gyermekkel elérhető 10+10 milliós konstrukciójából adódóan az elérhető támogatások bővülése, valamint a munkalehetőségek javulása segíti jobban az első lakásuk megvásárlása előtt állókat, de a hitelezési feltételekben is pozitív irányú elmozdulás volt tapasztalható az elmúlt egy évben. A vizsgált tényezők közül ugyanakkor némileg romlott a lakásáraknak a jövedelmekhez való viszonya, aminek hátterében a lakáspiaci mélypont elérését követő, az elmúlt több mint másfél évben bekövetkezett jelentős lakásár-növekedés áll.
Az árak további emelkedésére és egy ingatlanpiaci buborék kialakulásának érdemi valószínűsére számít nemrég publikált hatásvizsgálatában a Költségvetési Felelősségi Intézet is. Mire ugyanis az igényeknek megfelelő ingatlanok megépülnek, a vásárlók száma lényegesen visszaeshet. Az elemzés szerint a kedvezményt – a legutóbbi, 2011-es népszámlálás adatai alapján legalábbis – 50-60 ezer pár veheti igénybe. Miután azonban ők új otthonba költöznek, a piacon évente már csak ötezer új pár jelenik meg vásárlóként.
A lakáshitelek piaca további bővülést mutatott: a növekedés ugyan már 2014-ben is látszott, de akkor még csak elérte a 20 milliárd forint körüli havi kihelyezést, 2015 közepétől ez az összeg folyamatosan átlépi a havi 30 milliárdot, sőt szeptemberben meghaladta a 40 milliárdot is. A lakásvásárlók számára kedvező, hogy a hitelek terhe tovább csökkent az elmúlt egy évben, a Magyar Nemzeti Bank adatai szerint a piaci kamatozású forint hitelek teljes hiteldíjmutatója átlagosan 5,76 százalékon állt 2015 novemberében, míg 2014-ben ugyanebben a hónapban még 6,6 százalék volt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.