BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Las Vegast is beveheti az Uber

Éves szinten 47 millió dollárral csapták be utasaikat a Las Vegas-i taxisok – a megdöbbentő számot Nevada állam taxifelügyelete (NTA) tette közzé. Többi között felszámítottak egy fuvaronkénti 3 dolláros hitelkártya-díjat, amely más államokban vagy nem is létezik, vagy lényegesen alacsonyabb. A 3 dollár az átlagos fuvardíj 17 százalékát teszi ki, másutt – ahol használják – 3,8–5 százalék közé esik az aránya. A Wells Fargo bank egyébként 8,5 centet számít fel taxisoknak egy hitelkártyás tranzakció díjaként. Az NTA szerint – azonnali hatállyal – vagy 90 centben, vagy 1,5 százalékban kellene maximálni ezt a díjelemet.

Bár erre legális lehetőségük van – üzemanyagpótdíjat is kértek az utasoktól, miközben az átlagos benzinárak az utóbbi másfél évben gyakorlatilag megfeleződtek. A 12 nagy nyugati városban ilyen költségelem nem is létezik. Nevadában és kiemelten a turizmusából élő Las Vegasban néhány hónapja indította szolgáltatását a Lyft és az Uber utazásmegosztó, mindketten alacsony árakkal próbálnak konkurenciát támasztani a helyi taxisoknak, akik egy nagy csatát a bíróságon már elveszítettek: meg kell osztozniuk a legjobban fizető repülőtéri fuvarokon. A 8 kilométeres útért 20 dollár feletti összeget is elkérnek a taxisok, ez még helyi viszonylatban is borsosnak számít. A viteldíj az elfogadhatónak tekintett szintet átlagosan 25–50 százalékkal haladja meg. Ráadásul a taxisok rendszerint nem a legrövidebb utat választják, s csak a repülőtéri fuvarokon évi 15 millió dollárral károsítják meg az utasaikat. A Lyft és az Uber magával hozza a versenyt, ehhez a taxisoknak is alkalmazkodniuk kell majd – írja a Los Angeles Times.

Az Uber más tájakon is erősít: márciusban tíz amerikai nagyvárosban ételkihordást is vállalnak majd. Az UberEats szolgáltatás igénybevevői a környező éttermekből rendelhetnek ebédet vagy vacsorát. A szolgáltatást sikeresen tesztelték a kanadai Torontóban, ahol száz helyi éterem csatlakozott a rendszerhez. Amerikában átlagosan 5 dolláros – városonként eltérő – kiszállítási díjjal dolgoznak majd, ezen megosztoznak a sofőrrel. Az Uber azonban „koordinációs költségek” címén az éttermektől pénzt szed.

Oldalvizeken evez a General Motors

Pikáns fejlemény – és gyökeresen átalakíthatja a fuvarmegosztó piacot –, hogy a General Motors (GM) megvette a már nem működő Sidecar szolgáltatót, annak kutatógárdájával és szabadalmaival együtt. Mint ismert, az év elején a GM az Uber legfőbb versenytársával, a Lyfttel közösen indított félmilliárd dolláros vállalkozást az önvezető jármű kifejlesztésére. A Sidecar stratégiai szerepét az jelenti, hogy 2002-ben ő védette le a fuvarmegosztás műszaki-technológiai módszerét, és ma gyakorlatilag mindenki az ő rendszerét használja – fizetség nélkül. Igaz, a Sidecar még nem ment perre, de ha megteszi, akkor sarokba szoríthatja a konkurenciát. Ami biztos: a GM egy sokoldalúan felhasználható fegyverrel bővítette az arzenálját.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.