Éves szinten 47 millió dollárral csapták be utasaikat a Las Vegas-i taxisok – a megdöbbentő számot Nevada állam taxifelügyelete (NTA) tette közzé. Többi között felszámítottak egy fuvaronkénti 3 dolláros hitelkártya-díjat, amely más államokban vagy nem is létezik, vagy lényegesen alacsonyabb. A 3 dollár az átlagos fuvardíj 17 százalékát teszi ki, másutt – ahol használják – 3,8–5 százalék közé esik az aránya. A Wells Fargo bank egyébként 8,5 centet számít fel taxisoknak egy hitelkártyás tranzakció díjaként. Az NTA szerint – azonnali hatállyal – vagy 90 centben, vagy 1,5 százalékban kellene maximálni ezt a díjelemet.
Bár erre legális lehetőségük van – üzemanyagpótdíjat is kértek az utasoktól, miközben az átlagos benzinárak az utóbbi másfél évben gyakorlatilag megfeleződtek. A 12 nagy nyugati városban ilyen költségelem nem is létezik. Nevadában és kiemelten a turizmusából élő Las Vegasban néhány hónapja indította szolgáltatását a Lyft és az Uber utazásmegosztó, mindketten alacsony árakkal próbálnak konkurenciát támasztani a helyi taxisoknak, akik egy nagy csatát a bíróságon már elveszítettek: meg kell osztozniuk a legjobban fizető repülőtéri fuvarokon. A 8 kilométeres útért 20 dollár feletti összeget is elkérnek a taxisok, ez még helyi viszonylatban is borsosnak számít. A viteldíj az elfogadhatónak tekintett szintet átlagosan 25–50 százalékkal haladja meg. Ráadásul a taxisok rendszerint nem a legrövidebb utat választják, s csak a repülőtéri fuvarokon évi 15 millió dollárral károsítják meg az utasaikat. A Lyft és az Uber magával hozza a versenyt, ehhez a taxisoknak is alkalmazkodniuk kell majd – írja a Los Angeles Times.
Az Uber más tájakon is erősít: márciusban tíz amerikai nagyvárosban ételkihordást is vállalnak majd. Az UberEats szolgáltatás igénybevevői a környező éttermekből rendelhetnek ebédet vagy vacsorát. A szolgáltatást sikeresen tesztelték a kanadai Torontóban, ahol száz helyi éterem csatlakozott a rendszerhez. Amerikában átlagosan 5 dolláros – városonként eltérő – kiszállítási díjjal dolgoznak majd, ezen megosztoznak a sofőrrel. Az Uber azonban „koordinációs költségek” címén az éttermektől pénzt szed.
Oldalvizeken evez a General Motors
Pikáns fejlemény – és gyökeresen átalakíthatja a fuvarmegosztó piacot –, hogy a General Motors (GM) megvette a már nem működő Sidecar szolgáltatót, annak kutatógárdájával és szabadalmaival együtt. Mint ismert, az év elején a GM az Uber legfőbb versenytársával, a Lyfttel közösen indított félmilliárd dolláros vállalkozást az önvezető jármű kifejlesztésére. A Sidecar stratégiai szerepét az jelenti, hogy 2002-ben ő védette le a fuvarmegosztás műszaki-technológiai módszerét, és ma gyakorlatilag mindenki az ő rendszerét használja – fizetség nélkül. Igaz, a Sidecar még nem ment perre, de ha megteszi, akkor sarokba szoríthatja a konkurenciát. Ami biztos: a GM egy sokoldalúan felhasználható fegyverrel bővítette az arzenálját.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.