BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Rákapcsolt a Mercedes

A hárommillióhoz közelítő darabszám, a negyedével emelkedő profit és a harmadával nagyobb osztalék sem a győzte meg a befektetőket: a Daimler kilátásai romlottak, árfolyama lejtőre állt.

Valamennyi fontos mutatójánál két számjegyű növekedést ért el tavaly a Mercedes-Benz anyavállalata, a Daimler. Éves árbevétele 15 százalékkal, 149,5 milliárd euróra, adózott eredménye pedig 23 százalékkal, 8,94 milliárdra nőtt 2014-hez képest. Különösen erős volt a záró negyedév, amikor is rekordszámú, 777 ezer személyautót sikerült értékesítenie a csoportnak. A kecskeméti gyártóbázissal is rendelkező német cég összesesen 2,86 millió gépjárművet adott el, ebből a legmagasabb haszonkulccsal értékesíthető személyautó szegmens 2,06 millió darabot vállalt magára. Ami jó hír, hogy ez a megelőző évit 17 százalékkal haladja meg. Kisbuszokból és kisteherautókból tíz százalékkal több, 328 ezer fogyott, a kamionoknál viszont az 506 ezres darabszám gyakorlatilag stagnálást jelent. A Daimler még azt is el tudta viselni, hogy a buszai iránt megcsappant az érdeklődés, a 29 ezres darabszám 8 százalékos éves visszaesést takar. Nem sajnálták a pénzt a fejlesztésekre: 5,7-ről 6,6 milliárd euróra bővültek a k+f kasszából történt kifizetések.

A Daimler-csoport erős évet zárt, és hasonló kilátásokkal néz 2016 elé – ezt Dieter Zetsche vezérigazgató hangsúlyozta a gyorsjelentéshez fűzött kommentárjában. Bár a tavalyi számok szerinte önmagukért beszélnek, a prognózis bővebb magyarázatra szorult volna. Annyit lehetett megtudni, hogy az idei növekedés valahol a tíz százalékot „kerülgeti”. A cégvezetés szerint a felvevőpiacok közül Nyugat-Európa és Ázsia emelkedik majd ki. Külön kitértek Kína szerepére, ahol a luxusautók iránti kereslet mérséklődése ellenére is növelni tudja majd a Mercedes mind az ottani üzemeinek kihasználtságát, mint a piaci részesedését.

A tavalyinál vékonyabb növekedési pálya felvázolásával Zietsche nem győzte meg a befektetőket: a jelentés közzététele után 5 százalékos mínuszban is járt a cég részvényárfolyama a frankfurti tőzsdén. Még az sem vigasztalta a Daimler-részvényeseket, hogy a cég a 2015-ös év után rekordot jelentő 3,25 eurós, azaz a tavalyelőttinél harmadával nagyobb osztalék kifizetésére tesz javaslatot az áprilisi közgyűlésen.

A Morgan Stanley elemzői gyengének nevezték a felvázolt növekedési kilátásokat. Az a fő gondjuk vele, hogy figyelmen kívül hagyja a világban uralkodó kockázati tényezőket, s emiatt keserű meglepetés is érheti a Mercedes részvényeseit. A Commerzbank részvénypiaci elemzői szerint viszont kommunikációs félreértésről van szó, s az árfolyam hamarosan visszanyeri régi erejét.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.