A kiskereskedelmi forgalom – a naptárhatástól megtisztított adatok szerint – 5,6 százalékkal bővült az egy évvel korábbi szinthez képest 2015-ben – közölte a Központi Statisztikai Hivatal (KSH). Ennél nagyobb (6,3 százalékos) növekedésre utoljára 2004-ben voltak képesek a magyar kereskedők. A bővülési ütem viszont láthatóan lassult az év második felében, és a karácsony sem dobott olyan nagyot a lakosság költekezési kedvén, mint az egy évvel korábbi ünnepi szezon.
Az élelmiszer-eladások decemberben végre erősödni tudtak (3,4 százalékkal), míg korábban hónapokig csökkent a forgalmuk éves összehasonlításban, ugyanakkor az iparcikkek – a karácsonyi láz ellenére – decemberben produkálták az utolsó negyedév legalacsonyabb növekedési ütemét. Igaz ugyan, hogy ezen a téren a webáruházak által novemberben meghirdetett két – sok akcióval tarkított – Fekete Péntek előrébb hozta és az internetre terelte a vásárlásokat. Ennek köszönhetően az online kereskedelem növekedési üteme novemberben megközelítette a 30 százalékot, és 25 milliárd forint fölé tornászta az összbevételt. Az egész évben az online forgalom kis híján elérte a 192 milliárdot az egy évvel korábbi 178 milliárd után. (A teljes online forgalom ugyanakkor ennél jóval nagyobb lehet, mivel a KSH csak a kiskereskedelembe tartozó termékekeket sorolja ide.)
A kiskereskedelmi forgalom javuló statisztikájában tavaly még vélhetően komoly szerepet játszott az online pénztergépek bevezetésének fehérítő hatása, emellett pozitívan hatott a devizahitelesek megmentése és az alacsonyabb benzinárak is. Ugyanakkor árnyaltabb képet fest a lakosság költekezési hajlandóságáról a háztartások fogyasztási kiadását mutató statisztika, amelyben a hagyományos kiskereskedelmi forgalom több mint 50 százalékos részvétele mellett más fogyasztási területek is szerepelnek. Ezek szerint a háztartások tényleges fogyasztása – a rendelkezésre álló legutolsó adatok szerint – 2,6 százalékkal nőtt a harmadik negyedévben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.