BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tesla: Március végétől lehet előjegyezni az első „fapados” családi modellt

Új modell, százezerhez közelítő gyártókapacitás és az év végére időzített szerény nyereség ígéretével tartja a lelket a csüggedő befektetőkben Elon Musk, a Tesla vezére.

Ezer dolláros beugrót kér Elon Musk, a Tesla alapító-vezérigazgatója a cég „fapados” elektromos autójának potenciális megrendelőitől. Az innováció megszállottjaként ismert üzletember szokásosan, Twitter üzenetében közölte követőivel a hírt. Az előrendeléseket március 31-től veszik fel, a Model 3 első példányait viszont jó esetben is csak 2017 végétől kaphatják meg az elektromos autót elérhető, 35 ezer dolláros áron kínáló Teslától. Aznap lesz a szedán a hivatalos bemutatója is, s a felfokozott érdeklődést kihasználva azonnal megkezdik az előlegek beszedését. Igaz, az még kétséges, hogy a komplett autót ki fogják-e állítani, vagy csak felvillantanak belőle egy-egy izgalmasabb részleteket. Az online foglalást csak másnaptól kezdik meg, így aki alacsony sorszámhoz szeretne jutni, annak érdemes 31-én felkeresnie a legközelebbi Tesla kereskedőt, de telefonon is lehet regisztrálni.

A Tesla kínálatában lévő Model S-szel és Model X-szel szemben a tömeggyártásra szánt Model 3-nál nem lesz limitált sorozat, azaz nem lehet lemaradni semmiről. Nem juthat előnyhöz az sem, aki a magasabb előleget vagy az egész autó árát előre kifizetné. A Model 3 az Model S árának felébe, átszámítva tízmillió forintba kerül majd, s a kért előleg is csekély a többi típus 4000 dollárról induló letétjéhez képest. Mindenesetre a befutó megrendelések számát, mint lényeges információt a Tesla a gyártás megszervezésénél is hasznosítani tudja majd. Magáról az autóról sokan nem lehet tudni. Méretre 20 százalékkal lesz kisebb a Model S-nél, egy feltöltéssel minimum 320 kilométert tud majd megtenni, s a cég a BMW 3-as sorozatának és az idén kijövő új Chevy Bolt versenytársául szánja – írja a Forbes.

A Tesla vásárlóközönsége már megszokhatta, hogy a határidők betartása nem éppen erőssége a cégnek. Mind a Model S, mint a tavaly ősszel debütált városi terepjárójuk (SUV) sorozatgyártása jelentősen késett, hol a beszállítókkal, hogy a kapacitásokkal akadt probléma. Az X-ből az év végéig mindössze 206-ot tudtak átadni megrendelőiknek. A költségek megszaladása is mindennapos, ez történt most is: a decemberrel zárult negyedévről váratlanul nagy, 320 millió dolláros veszteséget jelentettek, amit az új modellek kiemelkedően magas fejlesztési költségeivel magyaráztak. Az előző év azonos időszakát 107,7 millió dolláros mínuszban zártak. Elon Musk szerint túl sok nagy ötletet próbálnak egyszerre sikerre vinni, és ez néha gondokat okoz. Elismerte, hogy a Model X gyártásánál túlbecsülték a lehetőségeiket, de ezen már túlvannak és jönnek az eredmények. A luxusautó-gyártó negyedéves árbevétele például a Model S gyártásának felfuttatásával 27 százalékkal, 1,21 milliárd dollárra nőtt.

A Teslával szembeni befektetői türelem – elsősorban az innovatív technológiákban otthonos Elon Musk személyének köszönhetően – végtelennek tűnik, bár egyre többe szemlélik aggodalommal a működési költségek alakulását. Ezúttal 42 százalékkal lőttek túl 2014 záró negyedévén, s 479 millió dollárt költöttek el. A legújabb ígéretek szerint 2016 végén már ki tudnak mutatni valamilyen nyereséget, a gyártást ugyanis a tavalyi 50580 darabról 80-90 ezresre fejlesztik fel. Musk azt nem tudta megmondani, hogy ez a mennyiség a két modelljük között hogyan oszlik majd meg, de az igényeknek rugalmasan, a termelés átcsoportosításával eleget tudnak majd tenni. Rugalmasságra a befektetőknek is szükségük lesz, hiszen a gyorsjelentés közreadása után a Tesla árfolyama 3,1 százalékot gyengült, ezzel az év eddig eltelt szakában már 40 százalékot veszített értékéből a vállalat. Ez még akkor is magas arány, ha a Tesla árfolyamát eleve túlárazottnak tartották az elemzők.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.