BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Új HÉV-et fejlesztene a Stadler

A Stadler–DJ-páros új HÉV-et fejlesztene a MÁV-nak, de állítólag a vasúttársaság maga is gyártásba fogna Szolnokon.

Új fejlesztésű járművel indulna a Stadler és a Dunakeszi Járműjavító (DJ) párosa a budapesti új HÉV-ekre kiírandó tenderen – tudta meg a Világgazdaság. Még tavaly állapodott meg a svájci és a magyar állami hátterű társaság, hogy minden lehetséges kötött pályás termék pályázatán együtt próbálnak szerencsét.

A vonatok kocsiszekrénye acélból készülne a DJ dunakeszi bázisán, ugyanott lenne a végösszeszerelés is. A forgóvázakat a Stadler járműjavító egységének szolnoki telephelye gyártaná, a közös tervezés jelentős része pedig külföldön (Svájcban) történne. Külső beszállítás lenne a hajtás, ezt ma az ABB szállítja a Stadler alumínium kocsiszekrényű Flirtjeihez. A Világgazdaság a Stadler–DJ-párosétól eltérő tervről is értesült, ezt állítólag maga a MÁV dédelgeti. Eszerint az új HÉV-ek a MÁV-hoz tartozó Szolnoki Járműjavítóban készülnének. Az elmúlt években felújított üzemből gördülnek majd ki az IC+ kocsik is.

Egyelőre homályosak az esetleges tender vagy saját gyártás részletei, hiszen még át sem került a MÁV-hoz az erre kijelölt három HÉV-vonal. A kiírást az teheti mégis esélyessé, hogy amint a HÉV-ek a MÁV-Start hálózatának a részévé válnak, rájuk is vonatkoznak a vasúttársaság elővárosi fejlesztési tervei, így juthat a HÉV-ekre is az érintett uniós pénzből is. Erről a napokban Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára is nyilatkozott. Egy lapunkhoz eljutott szakmai vélemény szerint új HÉV-eket azok mostani tulajdonosa is vehetne, ha a kormány úgy akarná. Ilyen fejlesztésre ugyanis csak az a 180 milliárd forintos IKOP 3 forrás áll rendelkezésre, amelyből a főváros 140 milliárdot szán a 3-as metróra, a maradékot pedig néhány villamosra és P+R-parkolókra költené. Vagyis forrásoldalról most úgy áll, hogy vagy 3-as metró, vagy HÉV. Utóbbiakra a lapunkat tájékoztató szakember szerint nem elég a 180 milliárd. Nincs róla hír, hogy a kormány más forrásból átcsoportosítana a HÉV-ekre.

Ha marad a „hivatalos” forgatókönyv, és a MÁV pályázatot ír ki, akkor sok múlik a tender szempontjából például azon, hogy a vasúttársaság a HÉV-eket majd szigetüzemben működtetné-e, vagy műszaki szempontból is az országos hálózat részeként. Utóbbi esetben az új szerelvényeknek a hazai nagyvasutakra jellemző 25 kilovolt és 50 Hz alatt kellene működniük. Ha a MÁV vonatszerűbb HÉV-eket szeretne, akkor az elővárosi villamos motorvonatok gyártói lehetnek esélyesebbek a pályázatán, ha HÉV-szerűbbeket, akkor a metrógyártók. Igaz, a nagy kötött pályás járműgyártók portfóliója mindkét terméket és gyakran sok olyan, egyedi megrendelésre készült járművet is tartalmaz, amelyek a MÁV elvárásaihoz is hozzáigazíthatók.

További potenciális érdeklődők

Érdekelheti a tender a kanadai Bombardier-t (amely már szállított villamos motorvonatot a MÁV-nak), a Siemenst (amely itt elektromos motorvonatot adott el), de most csak annyit közölt lapunkkal, hogy majd a kiírás ismeretében dönti el, hogy pályázik-e. A tenderre vár a budapesti Metropolis metrók gyártója, a francia Alstom Transport is, amelynek vásárlókért felelős igazgatója, Gallatz Zoltán hangsúlyozta: cégének nagy tapasztalata van a már 2000 példányban eladott Coradia regionális vonatokkal, és vannak kísérleti állapotban lévő, vevői igényre szabható meg­oldásai is. „Az Alstom rendkívül rugalmas alkalmazkodik az üzemeltetési környezethez” – tette hozzá.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.