Tegnapig véleményezhették az utasok azt a tervezetet, amelyet a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt. az M4-es metróhoz kapcsolódó felszíni közlekedés kapcsán készített. A koncepció középpontjában az autóbuszos közlekedés átalakítása áll, mégpedig azért, mert – mint a BKK lapunknak elmondta – a felmérések szerint az M4-es metró utasforgalma a beindulást követően folyamatosan növekszik (részben a metró elérését segítő hálózati elemek révén), a párhuzamos felszíni járatok kihasználtsága csökken. Azt nem tudtuk meg, hogy jelenleg pontosan mennyien használják az M4-est; lapunk kérdésére azt a választ kaptuk, hogy a BKK legutóbb 2014 végén végzett ott teljes körű forgalomfelvételt, akkor egy tanítási hétköznapon átlag 158 ezer utas használta ezt a vonalat.
Önmagában attól, hogy a tervezetthez képest esetleg kevesebben használják az M4-est, még nem büntet a beruházást támogató Európai Unió – derült ki a BKK válaszából. Az utasszám nem egy közvetlen vállalás a projekt megvalósításánál, nem támogatási kérdés. A projekt teljes pénzügyi zárásáig – azaz várhatóan 2017 tavaszáig – a beruházás nemzetgazdasági megtérülését kell igazolni, amelyben szerepe van többek között, de nem kizárólagosan az utasszámnak is. A pályázatban vállalt eredményindikátor a „megtakarított eljutási idő a fejlesztett szakaszokon (utasóra/év)”, amelyhez folyamatos felmérés szükséges.
A BKK-nak tehát még egy éve van arra, hogy ezt az indikátort erősítse, és növelje az utasszámot is. A vállalat az elmúlt két évben több olyan hálózati módosítást vezetett be, amelyeknek köszönhetően a metróvonal elérése kedvezőbbé vált (tavaly tavasszal először a XXII. kerületi autóbusz-hálózaton, majd az év nyarán az elővárosi hálózatokon). A cég mostani javaslata érinti a Buda különböző területeiről a Rákóczi út térségébe beérkező, illetve Zugló és Újpalota felé tovább közlekedő buszjáratokat. A BKK ezeket a buszvonalakat úgy tervezi átalakítani, hogy a Rákóczi úti buszkínálatot átcsoportosítja: a belváros és Újpalota közötti kiszolgálás nem változna, Buda felé az autóbuszok azonban jellemzően nem az M4-es metró felett közlekednének.
A változás harminc autóbuszjáratot érintene. Hosszabb útvonalon járna a 8-as, az 58-as, módosulna az 53-as útvonala, és például nem közlekednének a 107-es buszok. A meghirdetett tervezet szerinti hálózati módosításokat a kapcsolódó egyeztetések után vezetik be – közölte a társaság. Ha az egyeztetésre bocsátott tervezetet valósítják meg, az az előzetes becslések alapján mintegy 1,5–1,8 millió kilométer futásteljesítmény-csökkenést (900 millió forint megtakarítást) jelentene egy évben. A buszágazat teljesítménye mintegy 1,5 százalékkal mérséklődhet. Mindezek mellett a M4-es metró kelenföldi végállomásánál P+R parkolók létesültek és létesülnek, ezeknek a megközelítését a Budaörsi úti csomópont várhatóan áprilisban megújuló forgalomtechnikai kialakítása is segíti majd.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.