BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Buszról metróra terelnék az utasokat

Tegnapig véleményezhették az utasok azt a tervezetet, amelyet a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt. az M4-es metróhoz kapcsolódó felszíni közlekedés kapcsán készített. A koncepció középpontjában az autóbuszos közlekedés átalakítása áll, mégpedig azért, mert – mint a BKK lapunknak elmondta – a felmérések szerint az M4-es metró utasforgalma a beindulást követően folyamatosan növekszik (részben a metró elérését segítő hálózati elemek révén), a párhuzamos felszíni járatok kihasználtsága csökken. Azt nem tudtuk meg, hogy jelenleg pontosan mennyien használják az M4-est; lapunk kérdésére azt a választ kaptuk, hogy a BKK legutóbb 2014 végén végzett ott teljes körű forgalomfelvételt, akkor egy tanítási hétköznapon átlag 158 ezer utas használta ezt a vonalat.

Önmagában attól, hogy a tervezetthez képest esetleg kevesebben használják az M4-est, még nem büntet a beruházást támogató Európai Unió – derült ki a BKK válaszából. Az utasszám nem egy közvetlen vállalás a projekt megvalósításánál, nem támogatási kérdés. A projekt teljes pénzügyi zárásáig – azaz várhatóan 2017 tavaszáig – a beruházás nemzetgazdasági megtérülését kell igazolni, amelyben szerepe van többek között, de nem kizárólagosan az utasszámnak is. A pályázatban vállalt eredményindikátor a „megtakarított eljutási idő a fejlesztett szakaszokon (utasóra/év)”, amelyhez folyamatos felmérés szükséges.

A BKK-nak tehát még egy éve van arra, hogy ezt az indikátort erősítse, és növelje az utasszámot is. A vállalat az elmúlt két évben több olyan hálózati módosítást vezetett be, amelyeknek köszönhetően a metróvonal elérése kedvezőbbé vált (tavaly tavasszal először a XXII. kerületi autóbusz-hálózaton, majd az év nyarán az elővárosi hálózatokon). A cég mostani javaslata érinti a Buda különböző területeiről a Rákóczi út térségébe beérkező, illetve Zugló és Újpalota felé tovább közlekedő buszjáratokat. A BKK ezeket a buszvonalakat úgy tervezi átalakítani, hogy a Rákóczi úti buszkínálatot átcsoportosítja: a belváros és Újpalota közötti kiszolgálás nem változna, Buda felé az autóbuszok azonban jellemzően nem az M4-es metró felett közlekednének.

A változás harminc autóbuszjáratot érintene. Hosszabb útvonalon járna a 8-as, az 58-as, módosulna az 53-as útvonala, és például nem közlekednének a 107-es buszok. A meghirdetett tervezet szerinti hálózati módosításokat a kapcsolódó egyeztetések után vezetik be – közölte a társaság. Ha az egyeztetésre bocsátott tervezetet valósítják meg, az az előzetes becslések alapján mintegy 1,5–1,8 millió kilométer futásteljesítmény-csökkenést (900 millió forint megtakarítást) jelentene egy évben. A buszágazat teljesítménye mintegy 1,5 százalékkal mérséklődhet. Mindezek mellett a M4-es metró kelenföldi végállomásánál P+R parkolók létesültek és létesülnek, ezeknek a megközelítését a Budaörsi úti csomópont várhatóan áprilisban megújuló forgalomtechnikai kialakítása is segíti majd.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.