BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Lelassult a kiskereskedelem növekedése

A kiskereskedelmi forgalom januárban a kiigazítatlan volumenadatok szerint 1,6 százalékkal, a naptárhatástól megtisztítva 2,1 százalékkal nőtt az egy évvel korábbihoz képest - jelentette első becslése alapján csütörtökön a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).

A kiigazítatlan adatok szerint tavaly decemberben a kiskereskedelem forgalma 5, naptárhatástól megszűrten 4,5 százalékkal emelkedett az egy évvel korábbihoz képest. A fogyasztás 31. hónapja megszakítás nélkül nő éves összehasonlításban.

Míg decemberben naptárhatástól megszűrten, éves alapon 3,4 százalékos növekedést regisztráltak az élelmiszerkereskedelemben, addig januárban 1,5 százalékkal csökkent a forgalom az egy évvel korábbihoz képest, amiben a KSH magyarázata szerint elsősorban a magas bázis hatása játszott szerepet. Az üzemanyagoknál 3,7 százalékról gyorsult a növekedés üteme 4,4 százalékra az év első hónapjában, míg a nem élelmiszer jellegű cikkeknél 6,3 százalékról lassult a bővülés, 5,7 százalékra.

A KSH megjegyezte, hogy a tavaly márciusban életbe lépett vasárnapi zárva tartásnak a kiskereskedelmi forgalom volumenének alakulására gyakorolt hatása csak hosszabb időszakra vonatkozó adatokból lesz majd kimutatható.

„A lassulás túlnyomóan bázishatás eredménye, mivel a KSH érdemben felfelé korrigálta az egy évvel ezelőtti adatokat. A magas bázishoz a pénztárgépek bevezetése miatti fehéredés is nagymértékben hozzájárulhatott” – vélte Suppan Gergely, a TakarékBank vezető közgazdásza.

A következő hónapokban újra gyorsulhat a kiskereskedelmi forgalom növekedése a reálbérek jelentős növekedése a foglalkoztatás emelkedése miatt, így éves átlagban 3,5 százalékos növekedésre számít Suppan a tavalyi – fehéredési hatást is tükröző – 5,8 százalékos növekedés után.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.