BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az áruházlánc, ami eltűnhet a süllyesztőben

Újabb klasszikus áruházlánc tűnhet el a süllyesztőben, ha nem sikerül gyorsan vevőt találni a fizetésképtelenné vált BHS-re.

Könnyen a hagyománytisztelet áldozatává válhat a British Home Stores (BHS). Az 1928-ban amerikai vállalkozók által alapított brit kiskereskedelmi lánc fizetésképtelenné vált, és tegnap csődgondnok igazgatása alá került. A BHS jelenlegi tulajdonosa, Dominic Chappell a 11 ezer dolgozóhoz intézett levelében jelentette be, hogy nem sikerült az áruházlánc biztonságos üzemeltetéséhez befektetőket bevonni, és kudarcba fulladtak az egyes üzleteik eladásáról folytatott tárgyalások is. A hó végén esedékes bérek kifizetésére megvan a fedezet – igyekezett megnyugtatni Chappell az alkalmazottakat.

Az eredetileg ruházati és háztartási cikkeket árusító lánc rendre belvárosi, frekventált helyeken működtet áruházakat, a 164 egységük közül vásárolt volna meg néhányat a Sports Direct nevű kereskedő cég. Chappell a Retail Acquisitions nevű pénzügyi konzorcium vezetőjeként tavaly vette meg jelképes egy fontért a láncot a kiskereskedelmi milliárdos Sir Philip Greentől, aki másfél évtizede 200 millió fontért jutott a hálózathoz. Jelenleg a cég 1,3 milliárd fontos adósságállománnyal küzd, beleértve a nyugdíjalapjánál lévő 571 millió fontos hiányt. A tavalyi átvétellel 160 millió fontos mentőöv érkezett, de a túléléshez szükséges további forrásokat nem sikerült bevonni. Jó szándékból nem volt hiány, a múlt hónapban az áruházak csaknem felének bérleti díját is csökkentették, mindhiába. A múlt héten még egy 60 millió fontos gyorssegélyben reménykedett a vezetés, ám végül azt sem kapta meg.

A hitelezők bevonásával most megindult eljárás nem jelenti azt, hogy a BHS üzleteit azonnal bezárnák – mondta el Phil Dorrell iparági szakértő a BBC-nek –, de a befektetők keresése intenzívebbé válik ezáltal. Az újjászervezéssel a csődgondnokként is működő Duff & Phelps céget bízták meg. Ha ez nem sikerül, akkor a jó helyen fekvő ingatlanok értékesítése következik, ami megpecsételheti a közel kilencvenéves áruházlánc sorsát, és maga a patinás márkanév is eltűnik a süllyesztőben.

Volt már ilyenre példa az Egyesült Királyságban, elég a Woolworth és a Comet lánc bukására gondolni. A jellegzetes High Street-i, azaz belvárosi nagyáruházak közül utoljára a Woolworth húzta le a rolót, azt a gazdasági válság temette maga alá még 2008-ban. Dorrell szerint azonban az ősbűnt még a nyolcvanas években követték el azzal, hogy nem változtattak hagyományos üzletpolitikájukon, miközben a változó igényekhez alkalmazkodó versenytársaik – mint a Primark, a Zara vagy a Marks & Spencer – állva hagyták őket. Az eredeti, alapvetően ruházati választékot csak az utóbbi években bővítették elektronikai, szórakoztatóipari és szépségápolási cikkekkel, bútorokkal és illatszerekkel, de élelmiszereket is csak két éve kínálnak. A klasszikus áruházak vészesen lemaradtak az online kereskedelemben is – gyakorlatilag mindenről lekéstek.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.