BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Repülőrajtot vett az új Tesla

Úgy tűnik, nagyot húzott a Tesla a tömegautónak szánt Model 3-assal. Az elektromos hajtású járműre mát több megrendelés érkezett, mint amennyi autót a cég valaha is gyártott.

Legkevesebb 7,5 milliárd dollárnyi megrendelés érkezett a pénteki bemutató óta a Tesla „művek” új üstökösére, a Model 3-ra. Az alapáron 35 ezer dollárba, azaz tízmillió forintba kerülő alsó középkategóriás járműre már az első 24 órában 180 ezer megrendelés futott be a világ minden tájáról, ennyien tették le az ezer dollárnak megfelelő foglalót a bemutatón megcsodált autóra. Összehasonlításképp: a gyártó 2012 óta tavaly év végéig 107 ezer megrendelést teljesített. A sietséget még az is indokolta, hogy az Egyesült Államokban az elektromos autó elterjedését adókedvezményekkel segítik, ez a Tesla esetében 7500 dolláros árkedvezményt jelent – de csak a kétszázezredik eladott példányig. A Tesla újdonságára a piac is vevő volt, a részvényárfolyam 3,4 százalékot erősödött pénteken, miközben a vezető indexek 0,6 százalékkal kerültek feljebb – írja a Bloomberg.

Amíg a Merkúr a rendszerváltás előtt ötéves szállítási határidőre vett fel megrendelést a szocialista járműgyártók toptermékeire, addig az olcsó, de korántsem fapados Teslára vágyók legkevesebb másfél évig várhatnak, mire hozzájuk ér a sorszám. A bemutatón látottak és a technikai adatok alapján igen lehet a válasz arra, hogy megéri-e ennyit várni a Tesla Model S kisöccsére, amelyet hozzá képest féláron árulnak. A Model 3 tömegautó lesz, kevesebb mint 6 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 kilométer/órás sebességre, öten kényelmesen utazhatnak vele, s egy feltöltéssel közel 350 kilométert tehetnek meg, függően a sebességtől, a forgalomtól és a terepviszonyoktól. Méretre a Model 3 sokkal kisebb a Model S-nél, ám a benne ülők beszámolói alapján a térérzet közel azonos. A teret a hátranyúló üvegtetővel növelik meg – még ha csak optikailag is. A középső érintőképernyő két egységgel 15 collra „zsugorodott”, elhelyezése is sofőrbarátabb lett.

Fantasztikusan eltalált arányok, letisztult vonalvezetés és részleteiben is lenyűgöző kivitelezés – ez volt az elfogultsággal aligha vádolható Kelley Blue Book elemzőjének véleménye, miután kiszállt az autóból. Pedig a Tesla mérnökei nem is fedtek fel mindent, és a szakértők sem tudhatták meg, mi van a motorháztető alatt. JB Straubel, a Tesla fejlesztési igazgatója ősszel a tervek ismertetésekor vadonatúj motorról és felépítményről, valamint akkumulátortechnológiáról beszélt, ebből azonban ezúttal nem sok derült ki. Kedvcsinálónak pár tucat kiválasztott gyors próbakört tehetett a két kiállított autóval a Los Angeles melletti a hangárhoz hasonlítható hatalmas dizájnstúdióban, egyelőre ennyiben merült ki a Tesla alapító-vezérigazgató Elon Musk és marketinges gárdájának engedékenysége. A volánt nem engedték át az újságíróknak, a cég emberei vállalták a sofőrszerepet. Ám ez nem sokáig lesz így, hiszen – mint megtudhattuk – a Model 3-at már eleve felkészítik az önálló műveletek végrehajtására, az autó az önjáró
autók eddig elérhető kényelmi és biztonsági funkcióival is felvértezik, de hogy pontosan melyekkel, azt sem árulták el a Tesla szakemberei. Elon Musk azt a céljukat viszont meghirdette, hogy globálisan megduplázzák a Tesla szalonok számát, ahogy a gyorstöltő helyeik számát is, azaz 7200 nyilvános töltőkészülék áll majd a teslások rendelkezésére.

Választásnál fő szempont a hatótáv

Jelenleg átlagosan 240 kilométert tudnak megtenni egy feltöltéssel az elektromos autók – állapította meg az IFUA Horváth & Partners nemzetközi vezetési tanácsadó cég. A szakértők előrejelzése szerint ez a távolság 2020-ra meghaladja majd a 400 kilométert. Tavaly a német vevők egyértelműen azokat a villanyautókat keresték, amelyeket többféle célra is használni lehet, s ebből a szempontból az egy töltéssel megtehető távolság kiemelt szempont volt. Így népszerű volt a Tesla Model S (528 kilométer), a Renault ZOE (210 km) vagy a Kia Soul EV (212 km). A Tesla az idén vezeti be a német piacra a Model X-et 470 kilométeres hatótávolsággal, míg a megújított BMW i3 hatótávolsága meghaladja majd a 285 kilométert. Az új Opel Ampera-e 320 kilométeres hatótávval érkezik az európai piacra a GM közlése szerint. A Porsche, az Audi, a VW, a Daimler és a Ford is olyan modelleket ígér 2020-ig, amelyek egy feltöltéssel jóval több, mint 300 kilométert tudnak majd megtenni.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.