BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tervezik a hazai villamos vonatot

Indulhat a Szeged–Hódmezővásárhely villamosvonat-projekt tervezése, a munkát 1,1 milliárd forintért végzi el az SZH TT konzorcium.

A négy hazai magánszemély kezében lévő Trenecon Kft. és a Főmterv konzorciuma tervezheti az első hazai villamosvasút- (tram-train) beruházást. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. nyílt közbeszerzési eljárásán az e két társaság által alkotott SZH TT Konzorcium Utiber Kft. adta be a legalacsonyabb, nettó 1,1 milliárd forintos ajánlatot.

A két nagyváros közötti kötött pályás közlekedés 2020-tól a magyarországi gyakorlatban még ismeretlen HÉV-szerű jármű tíz szerelvényével zajlik a tervek szerint. A beruházás a korábbi közlések szerint 17-20 milliárd forintba kerül. A tízpercenként induló vonatok húsz perc alatt teszik meg a Hódmezővásárhely és Szeged belvárosa közötti távolságot, olykor óránként 100 kilométeres sebességgel, s a két város között csak Algyőn állnának meg. (Tengelyterhelésüket nyilván a villamos sínek teherbíró képességéhez kell igazítani.)

A tram-traineket a MÁV-Start fogja üzemeltetni. Közlekedtetésük szabályozási feladatokat is felvet, hiszen más előírások vonatkoznak a villamosokra, azok működtetésére és vezetőire, és mások a vonatokra.

A projekt tavaly januárban szerepelt az idén induló uniós támogatású magyarországi vasúti projektek (TENT-T) listáján. Augusztusban – sok más fejlesztés mellett – bekerült a közlekedési infrastruktúra nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházásai közé. Novemberben legfeljebb 17,8 milliárd forintos uniós támogatást rendeltek hozzá, azaz a Szeged és Hódmezővásárhely közötti tram-train-rendszer létrehozását és a hódmezővásárhelyi villamos vonal létesítését tartalmazó IKOP-3.2.0-15 projekthez. Ezzel egy időben egy legfeljebb 43,2 milliárd forintnyi támogatás is jutott egy másik IKOP-projektnek, amely a Szeged, Hódmezővásárhely, Békéscsaba és Gyula közötti vasúti szűk keresztmetszetek felszámolását célozza, pályaépítéssel együtt. A tram-train startját közvetlenül az a tavaly decemberi kormányhatározat tette lehetővé, amely 10,019 millió forintban határozta meg avillamosvonat-projekt előkészületi költségét, amelyet százszázalékban Közop-támogatásból finanszíroznak.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.