BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Csak a kamionosokat védi a kormány

A nagyobb fuvarozók terhei akkor sem növekednek, ha a parlament jövőre emeli az üzemanyag jövedéki adóját.

Csak a kisebb járművekkel fuvarozók érzik meg az üzemanyagár változásának „mellékhatásaként” megjelenő jövedéki adó emelkedését. A nagyobb teherautókkal dolgozó fuvarozóknak „nem fog fájni”, ha a parlament elfogadja azt a javaslatot, amely szerint az üzemanyag világpiaci árának csökkenésével párhuzamosan növelik a jövedéki adó mértékét.

"A fuvarozókat is érinti az olaj világpiaci árának változása, hiszen a vállalkozók is a kutakon szerzik be az üzemanyagot. A különbség a normál vásárlókkal szemben az úgynevezett kereskedelmi gázolaj intézményében van. Ennek lényege, hogy a törvény hatálya alá tartozó vállalkozók az adó bizonyos részét visszaigényelhetik” – mondta a Világgazdaságnak Árvay Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének szóvivője. A jövedéki adót is érintő törvényjavaslat külön kitér a kereskedelmi gázolaj szabályozására, és úgy rendelkezik, hogy az alacsonyabb olajárhoz kapcsolódó magasabb jövedéki adószint esetén, azt teljes egészében lekövetve, a visszaigényelhető összeg emelkedik. A fuvarozók számára ez végeredményben nem jelentene többletköltséget.

A tavalyi 11 forint után idén literenként hét forintot igényelhetnek vissza a fuvarozók, egészen pontosan a legalább 7,5 tonna legnagyobb megengedett össztömegű gépjárművel vagy nyergesvontatóval rendelkező vállalkozók és az autóbuszos személyszállítók. Az említett jogszabálytervezet szerint amennyiben az olajár – a két tervezett változat szerint – 40 vagy 50 dollár alá esik hordónként, a jövedéki adó a benzin esetében 5 forinttal, míg a gázolajnál 10 forinttal emelkedne szeptembertől. Így a benzinnél a jelenlegi 120 forintos jövedéki adó 125 forintra, a gázolajnál pedig a 110,35 forintos literenkénti jövedéki adó 120,35 forintra emelkedik. Ha ebben a formában fogadja el a parlament a jogszabályjavaslatot, akkor a nagy fuvarozók a jelenlegi literenkénti hét helyett 17 forintot igényelhetnének vissza – magyarázta lapunknak Dittel Gábor, a NIT Hungary ügyvezető titkára.

„A kereskedelmi gázolaj 2011-es bevezetésekor végzett számítások szerint az akkori forgalomból körülbelül 200 millió liter üzemanyag vásárlását sikerült itthon tartani. Ez akkor hozzávetőleg 12 milliárd forintos tételt jelentett a költségvetésnek” – mondta Árvay Tivadar.

Korábban a nemzetközi fuvarozók az útjuk során ott tankoltak meg, ahol olcsóbb volt a gázolaj. Árvay hozzátette: a kereskedelmi gázolajárnak köszönhetően a fuvarozóknak nem érdekük a határ túloldalán tankolni, amennyiben Nyugatra tartanak. Így tehát a külföldi tankolások aránya sem a határátlépések számától, hanem a kint megtett út hosszától függ: akkor vásárolnak üzemanyagot külföldön, ha kiürül a tank. Ahhoz, hogy ez így maradjon, szükség van a kereskedelmi gázolaj intézményére. Ha a visszaigényelhető összeg nagysága igazodik a jövedéki adó mértékéhez, akkor ezután is itthon tankolnak a fuvarozók – tette hozzá a szóvivő, akitől azt is megtudtuk, hogy a kormány nem egyeztetett a fuvarozókkal, ám ha nem szenvednek hátrányt, ők nem is sérelmezik az egyeztetés elmaradását.

Ahogyan a kereskedelmi gázolaj-szabályozás, úgy a mostani tervezett változtatás sincs tekintettel a kisebb, 3,5 tonna alatti – érdekérvényesítésre kevésbé alkalmas – járművel fuvarozókra. Nekik viszont jelentős szerepük van a napi belföldi áruszállításban, ennek következtében viszont emelkedhetnek az e járművekkel szállított termékek árai. A kisebb fuvarozók mellett a személyautót használók lesznek még a tervezett változás elszenvedői.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.