A Tarlós István főpolgármester, valamint Bagdy Gábor és Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes által jegyzet előterjesztésben két változat szerepel a járműpótlás megoldására: az egyik új buszok vásárlását, a másik szolgáltatás megrendelést irányozza elő.
Hangsúlyozták, hogy "a metrószerelvények nagy befogadóképességének kiváltása érdekében" mintegy 150 csuklós autóbusz forgalomba állítása szükséges.
Az előterjesztők a szolgáltatás megrendelésével szemben új autóbuszok beszerzésére tesznek javaslatot. "A járműpótlás esetleges szolgáltatás megrendeléssel történő biztosítása bármilyen módon történő megvalósítással kockázatot jelent" a 3-as metróvonal felújítása határidőben történő megkezdésére - írták.
Hozzátették: az új buszok beszerzése olcsóbb megoldást jelent, továbbá a pótlási időszak - 3 év - elteltével a BKV Zrt. járműflottájának korszerűsítését is szolgálja, és nem eredményez a közlekedési társaságnál "bizonyosra vehető" létszámleépítést, valamint biztosítja a buszok megérkezését a kivitelezési munkák kezdetére. Az előterjesztésben Solaris Urbino 18 típusú buszok beszerzését javasolják a BKV-nál rendelkezésre álló források terhére darabonként 277 ezer euró (87,3 millió forint) áron.
Ugyanakkor - mint írták - a BKV-nak a beszerzés teljes mennyiségére nincs forrása, így 110 új Solaris autóbusz megvásárlására tesznek javaslatot. A maradék 40 buszt más vonalakról csoportosítanák át.
Az előterjesztésben tehát két határozati javaslat szerepel. Az egyik szerint a Fővárosi Közgyűlés úgy dönthet, hogy legfeljebb 9,7 milliárd forintért 110 új autóbuszt vesz. A testület tudomásul veszi a nemzetgazdasági érdek érvényesítését, de mivel a kormány jelen előterjesztés előkészítéséig nem adott garanciát a főváros számára "a járműpótlásnak esetleges szolgáltatás megrendelés útján történő biztosítása körében felmerülő többletköltség finanszírozására", ezért a főváros a szolgáltatás megrendelését nem támogatja - olvasható.
Az előterjesztés szerint a járműpótlás esetleges szolgáltatás megrendeléssel történő biztosítását nem a főváros kezdeményezte, hanem a kormány illetékes minisztere a magyar járműipar támogatására alapozta a javaslatot. A főváros előrebocsátotta, hogy erre irányuló kormányhatározat birtokában tudja ezen alternatívát támogatni, azaz a járműpótlást szolgáltatás megrendeléssel biztosítani - írták.
A másik határozati javaslat arról szól, hogy szolgáltatás megrendeléssel oldanák meg a pótlást, ha a kormány ezt támogatja, és ezen konstrukcióval felmerülő többletköltség fedezetét biztosítja. Azonban ezen változat elfogadás esetén is, ha a kormány május 31-ig nem nyújt garanciát, támogató döntést nem hoz, úgy új autóbuszokat vesznek.
Az előterjesztés elfogadásával továbbá felmondanák a BKV Zrt. és a MABI-BUS Kft. között létrejött PKD konstrukcióban létrejött új, alacsonypadlós, dízel, csuklós autóbuszok beszerzésére vonatkozó szerződést, mivel - mint olvasható - a fedezet nem biztosított. A PKD konstrukcióban a jármű egységenként érkezik meg, és a közlekedési társaság szakemberei szerelik össze.
Ebben a konstrukcióban egy busz ára 279 ezer euró lett volna. Mint írták, a készre szerelési költségekre figyelemmel 266 ezer eurós vételár esetén lenne gazdaságos a PKD konstrukciós csuklós autóbuszok beszerzése.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.