Bár a márciusban végződő üzleti évében 4,3 százalékkal, 689,6 millió fontra növelte nyereségét a Marks & Spencer (M&S), és 2,4 százalékkal 10,6 milliárd fontra bővült az árbevétele, a cég új főnöke tegnap mégis arra figyelmeztetett, hogy átalakítási tervei már rövid távon negatívan hatnak majd a profitra. (A bejelentés hatására a korai kereskedésben 7 százalékkal estek a cég részvényei a londoni tőzsdén.)
A múlt hónapban kinevezett Steve Rowe elsősorban a régóta gyengélkedő ruházati üzletágban tervez komoly változtatásokat annak érdekében, hogy visszanyerje az évek során elpártolt vásárlókat. Bőven akad tennivalója, hiszen miközben az árbevétel felét kiadó élelmiszer-forgalom terén folyamatosan várakozáson felül teljesít a M&S, ruházati eladásait az elmúlt öt évben csupán egyetlen negyedévben tudta növelni. Az év folyamán 75 új Simply Food márkanevű élelmiszerüzletet nyitottak, és mindegyik jobban teljesít a vártnál.
Így nem csoda, hogy az új ügyvezető igazgató legfontosabb feladatának a ruházati részleg ráncba szedését tartja. Rowe az elmúlt pár hétben már leszállította 3,5 millió termék árát, tervbe vette, hogy több „belépő árú”, azaz olcsóbb ruházati cikket dobnak majd a piacra, mivel a céget gyakran éri az a kritika, hogy túl drága lett. Bár a Marks & Spencer eddig sem törekedett divatdiktáló pozícióra, ezentúl hangsúlyozottan a stílusos hétköznapi ruhákra akarnak koncentrálni, e szerint alakítanak a termékek minőségén és stílusán. „A mi üzleteinkben a vásárlók nem az aktuális divatrendeket keresik, hanem a hordható és megbízható ruhadarabokat” – hangsúlyozta Rowe, aki szerint ezt a bizalmat akarja helyreállítani a cég a vásárlókban. Az új ügyvezető csökkenteni akarja a menedzsment létszámát, a bolti eladókét viszont növelni tervezi, hogy javuljon a kiszolgálás minősége.
Csakhogy a brit ruházati piacon nagyon éles verseny folyik, amelyben többek között olyan kemény ellenfelekkel kell megküzdenie az M&S-nek, mint a Next vagy a Zara. (Előbbi nemrég szintén profitfigyelmeztetést adott ki.) Rowe egyelőre többet nem árult el a cég üzleti terveiről, például kérdéses, hogy mi lesz az eredménye a nemrég indított költségelemzésnek, ahogy az sem világos, hogy mit kezdenek a nemzetközi hálózattal, amelynek üzemi eredménye őszig 40 százalékkal, 55,8 millió fontra esett vissza.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.