BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Fazonigazítás a Marks & Spencernél

Bár a márciusban végződő üzleti évében 4,3 százalékkal, 689,6 millió fontra növelte nyereségét a Marks & Spencer (M&S), és 2,4 százalékkal 10,6 milliárd fontra bővült az árbevétele, a cég új főnöke tegnap mégis arra figyelmeztetett, hogy átalakítási tervei már rövid távon negatívan hatnak majd a profitra. (A bejelentés hatására a korai kereskedésben 7 százalékkal estek a cég részvényei a londoni tőzsdén.)

A múlt hónapban kinevezett Steve Rowe elsősorban a régóta gyengélkedő ruházati üzletágban tervez komoly változtatásokat annak érdekében, hogy visszanyerje az évek során elpártolt vásárlókat. Bőven akad tennivalója, hiszen miközben az árbevétel felét kiadó élelmiszer-forgalom terén folyamatosan várakozáson felül teljesít a M&S, ruházati eladásait az elmúlt öt évben csupán egyetlen negyedévben tudta növelni. Az év folyamán 75 új Simply Food márkanevű élelmiszerüzletet nyitottak, és mindegyik jobban teljesít a vártnál.

Így nem csoda, hogy az új ügyvezető igazgató legfontosabb feladatának a ruházati részleg ráncba szedését tartja. Rowe az elmúlt pár hétben már leszállította 3,5 millió termék árát, tervbe vette, hogy több „belépő árú”, azaz olcsóbb ruházati cikket dobnak majd a piacra, mivel a céget gyakran éri az a kritika, hogy túl drága lett. Bár a Marks & Spencer eddig sem törekedett divatdiktáló pozícióra, ezentúl hangsúlyozottan a stílusos hétköznapi ruhákra akarnak koncentrálni, e szerint alakítanak a termékek minőségén és stílusán. „A mi üzleteinkben a vásárlók nem az aktuális divatrendeket keresik, hanem a hordható és megbízható ruhadarabokat” – hangsúlyozta Rowe, aki szerint ezt a bizalmat akarja helyreállítani a cég a vásárlókban. Az új ügyvezető csökkenteni akarja a menedzsment létszámát, a bolti eladókét viszont növelni tervezi, hogy javuljon a kiszolgálás minősége.

Csakhogy a brit ruházati piacon nagyon éles verseny folyik, amelyben többek között olyan kemény ellenfelekkel kell megküzdenie az M&S-nek, mint a Next vagy a Zara. (Előbbi nemrég szintén profitfigyelmeztetést adott ki.) Rowe egyelőre többet nem árult el a cég üzleti terveiről, például kérdéses, hogy mi lesz az eredménye a nemrég indított költségelemzésnek, ahogy az sem világos, hogy mit kezdenek a nemzetközi hálózattal, amelynek üzemi eredménye őszig 40 százalékkal, 55,8 millió fontra esett vissza.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.