BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Lanyhult a növekedés

Márciusban kissé megtorpant a kiskereskedelem bővülése: a boltok forgalmának növekedési üteme – a nyers adatok szerint – a februári 6,7-ről 5,5 százalékra mérséklődött. Naptárhatástól megtisztítva 4,2 százalékkal haladta meg a forgalom az egy évvel korábbi szintet, a februári 6,6 százalék után – derül ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) első becsléséből. A kedvezőtlenebb idei adatok hátterében az is meghúzódik, hogy a statisztikákból mostanra vélhetően már kikopott az online kasszák „forgalomfehérítő” hatása. A legrosszabbul – a húsvét ellenére – az élelmiszer-eladások teljesítettek: a februári 4,9 százalékos növekedés 1,9 százalékra csökkent márciusban, de januárban 1,4 százalékos csökkenést mértek ebben a termékkategóriában. Még az eddig megbízhatóan jóval az átlag felett emelkedő üzemanyag-eladások is visszaestek februárhoz képest 4,1 százalékponttal 5 százalékra. Az iparcikkek forgalma kis visszaeséssel 7,6 százalékra lassult.

A kisebb megtorpanás ellenére az év folyamán tartósan magas maradhat a kiskereskedelmi forgalom növekedése, amit a reálbérek jelentős elmelkedése és a foglalkoztatás bővülése ösztönöz – hangsúlyozta Suppan Gergely. A Takarékbank elemzője így éves átlagban 4,2 százalékos növekedésre számít a tavalyi – fehéredési hatást is tükröző – 5,8 százalékos növekedés után. Idén az szja-csökkentés is támogatja a fogyasztás növekedését. Ráadásul a tartósan alacsony olajárak esetén alacsonyabb lehet az infláció, egyes ágazatokban jelentkező szakemberhiány miatt gyorsabb lehet a bérkiáramlás, a kiskereskedelmi forgalom bővülése így akár a várakozásokat is meghaladhatja – tette hozzá Suppan Gergely.

Pörög az online

Bár a tavaly januári és februári 30 százalék fölötti bővülési ütemet nem tudta megtartani, az idén is 10 százalék feletti növekedési ütemet mért a KSH az internetes kereskedelemben. Tavaly összesen 229,2 milliárd forint volt a csomagküldő és internetes kiskereskedelem forgalma.

A teljes hazai kiskereskedelmi forgalomból az online vásárlások 2,5 százalékkal részesedtek tavaly. M. E.

A teljes hazai kiskereskedelmi forgalomból az online vásárlások 2,5 százalékkal részesedtek tavaly. M. E.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.