Valójában még mindig nem használatarányos a közel három éve működő elektronikus díjfizetési rendszer – hívta fel lapunk figyelmét az egyik fuvarozó szervezet, a NiT Hungary ügyvezető főtitkára, Dittel Gábor. Jelenleg a belépés helyétől számítva a szakasz végéig ki kell fizetni a díjat, akkor is, ha közben az autó lehajt a fizetős útról. A fuvarozók azt szeretnék, hogy a szakasz díját annak elhagyásakor és ne megkezdésekor kelljen fizetni. Ideje volna átgondolni a környezetvédelmi normához kötött premizálást is. Az Euro III-as motorral felszerelt járművek már kedvezményes díjfizetési kategóriába tartoznak, de ugyanannyit kell fizetni a környezetkímélőbb, Euro V-ös, VI-os motorú teherautók után is. Utóbbiakat leginkább a nemzetközi fuvarozók használják. Az NiT Hungary a rendszer felülvizsgálatát javasolja, de óvatosan, nehogy az Euro III-asokat használó belföldi fuvarozók kedvezőtlenebb helyzetbe kerüljenek – emelte ki Dittel Gábor.
Az útdíjat a benzinkutaknál megvásárolható viszonylati jeggyel vagy járműkövető rendszer segítségével, fedélzeti egységgel (OBU) továbbított adatok nyomán lehet megfizetni. Utóbbi esetben egy bevallási közreműködő küld információkat a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt.-nek, amely levonja a vállalkozó folyószámlájáról a megfelelő összeget. Ezek a bevallási közreműködők különböző minőségű szolgáltatást nyújtanak: előfordul, hogy a fuvarozónál minden rendben van (működik nála OBU, és a folyószámlája is fel van töltve), de ha a közreműködőnél technikai hiba lép fel – például nem megfelelő a GPS-jel –, a következményeket, az alkalmanként 165 ezer forintos bírságot a fuvarozónak kell vállalnia. A fuvarozók azt kérik, hogy ilyen esetekben a bevallási közreműködőt terhelje a felelősség.
A fuvarozók közlekedésbiztonsági szempontokra is hivatkozva szorgalmazzák, hogy azonos díjrendszer legyen az autópályákon és a főutakon. Jelenleg például előnyösebb volna az M6-os használata a vele szinte párhuzamos 6-os főút helyett, a megbízók viszont gyakran csak az utóbbi költségét térítik meg. Elvárnának bizonyos fizetési toleranciát is: gyakran megesik, hogy a kamion egysége nem azonnal csatlakozik a műholdhoz, de a rendszer már érzékeli az úthasználatot, és jön a bírság. (Ausztriában például az első benzinkútnál is megváltható a matrica, vagy megfizethető az útdíj, miközben a jármű már néhány kilométert megtett a fizetős szakaszon.)
A NÚSZ folyamatos párbeszédet folytat az érdekképviseletekkel, egy ilyen komplex rendszer csak alapvető megoldásaiban tekinthető véglegesnek – mondta lapunknak Kibédi-Varga Lajos, a társaság szóvivője. Az idei tervek között szerepel, illetve már folyamatban van az utólagos díjfizetési konstrukció kiterjesztésének vizsgálata, az OBU útján történő bevallások beérkezésének felgyorsítása, ésszerűsítésé. A NÚSZ a bevallási közreműködőkkel is fejlesztené az együttműködést, és a mobil ellenőrzést ki akarják egészíteni menet közbenivel.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.