BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Sok a buktató az útdíjfizetésnél

Lassan hároméves az elektronikus útdíjfizetési rendszer, de a fuvarozók még nem mindennel elégedettek. A díjszedő cég nyitott a finomhangolásra.

Valójában még mindig nem használatarányos a közel három éve működő elektronikus díjfizetési rendszer – hívta fel lapunk figyelmét az egyik fuvarozó szervezet, a NiT Hungary ügyvezető főtitkára, Dittel Gábor. Jelenleg a belépés helyétől számítva a szakasz végéig ki kell fizetni a díjat, akkor is, ha közben az autó lehajt a fizetős útról. A fuvarozók azt szeretnék, hogy a szakasz díját annak elhagyásakor és ne megkezdésekor kelljen fizetni. Ideje volna átgondolni a környezetvédelmi normához kötött premizálást is. Az Euro III-as motorral felszerelt járművek már kedvezményes díjfizetési kategóriába tartoznak, de ugyanannyit kell fizetni a környezetkímélőbb, Euro V-ös, VI-os motorú teherautók után is. Utóbbiakat leginkább a nemzetközi fuvarozók használják. Az NiT Hungary a rendszer felülvizsgálatát javasolja, de óvatosan, nehogy az Euro III-asokat használó belföldi fuvarozók kedvezőtlenebb helyzetbe kerüljenek – emelte ki Dittel Gábor.

Az útdíjat a benzinkutaknál megvásárolható viszonylati jeggyel vagy járműkövető rendszer segítségével, fedélzeti egységgel (OBU) továbbított adatok nyomán lehet megfizetni. Utóbbi esetben egy bevallási közreműködő küld információkat a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt.-nek, amely levonja a vállalkozó folyószámlájáról a megfelelő összeget. Ezek a bevallási közreműködők különböző minőségű szolgáltatást nyújtanak: előfordul, hogy a fuvarozónál minden rendben van (működik nála OBU, és a folyószámlája is fel van töltve), de ha a közreműködőnél technikai hiba lép fel – például nem megfelelő a GPS-jel –, a következményeket, az alkalmanként 165 ezer forintos bírságot a fuvarozónak kell vállalnia. A fuvarozók azt kérik, hogy ilyen esetekben a bevallási közreműködőt terhelje a felelősség.

A fuvarozók közlekedésbiztonsági szempontokra is hivatkozva szorgalmazzák, hogy azonos díjrendszer legyen az autópályákon és a főutakon. Jelenleg például előnyösebb volna az M6-os használata a vele szinte párhuzamos 6-os főút helyett, a megbízók viszont gyakran csak az utóbbi költségét térítik meg. Elvárnának bizonyos fizetési toleranciát is: gyakran megesik, hogy a kamion egysége nem azonnal csatlakozik a műholdhoz, de a rendszer már érzékeli az úthasználatot, és jön a bírság. (Ausztriában például az első benzinkútnál is megváltható a matrica, vagy megfizethető az útdíj, miközben a jármű már néhány kilométert megtett a fizetős szakaszon.)

A NÚSZ folyamatos párbeszédet folytat az érdekképviseletekkel, egy ilyen komplex rendszer csak alapvető megoldásaiban tekinthető véglegesnek – mondta lapunknak Kibédi-Varga Lajos, a társaság szóvivője. Az idei tervek között szerepel, illetve már folyamatban van az utólagos díjfizetési konstrukció kiterjesztésének vizsgálata, az OBU útján történő bevallások beérkezésének felgyorsítása, ésszerűsítésé. A NÚSZ a bevallási közreműködőkkel is fejlesztené az együttműködést, és a mobil ellenőrzést ki akarják egészíteni menet közbenivel.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.