Dízel üzemről hosszabb távon valamilyen alternatív, például cseppfolyós földgáz vagy elektromos üzemre kell átállítani a közúti teherszállító járműveket, mert a növekvő teherforgalom mellett másként nem lesz teljesíthető a német kormány károsanyagkibocsátás-csökkentő előirányzata - idézi a német Die Welt a Shell olajtársaság tanulmányát.
A Shell tanulmánya szerint a németországi teherforgalom a 2014-es 4,1 milliárd tonnáról 2040-re 4,8 milliárd tonnára emelkedik. Ennek legnagyobb részét, 69 százalékát közúton, a többit vasúton és vízi úton szállítják. A tehergépjármű állomány pedig a 2014-eshez képest 2040-re egyötödével, 3,5 millióra emelkedik.
Jelenleg egy kamion mintegy 35 liter dízel üzemanyagot fogyaszt 100 kilométerenként, ami lényeges csökkenés a 60-as évekre jellemző 50-60 literes fogyasztáshoz képest, de a 90-es évek elején bevezetett Euro-normák óta már nem történt számottevő javulás.
A tehergépjárművek 90,9 százaléka volt dízelüzemű 2015 elején, 7,3 százalékuk benzin, 1,8 százalékuk pedig egyéb hajtású. Utóbbi csoporton belül 0,92 százalék volt a földgáz üzemű járművek aránya, 0,70 százalék az autógázzal hajtott, 0,2 százalék az elektromos járművek aránya, a többi pedig hibrid jármű volt.
A német kormánynak az a célja, hogy az üvegházhatású gázok kibocsátása 70 százalékkal csökkenjen az 1990-eshez képest 2040-ig a közúti közlekedésben. A tehergépjármű-forgalom esetében azonban a Shell tanulmánya szerint a szén-dioxid-kibocsátást legfeljebb 20 százalékkal lehet csökkenteni. A tanulmány szerint a tehergépjárművek körében ezért terjedt el kevésbé az alternatív hajtáslánc, mint a személygépkocsiknál, mert nagy a járművek tömege és más a használatuk: egy nehéz tehergépjármű éves futásteljesítménye például átlagosan mintegy 130 ezer kilométer, az elektromos hajtás tehát a viszonylag kicsi hatótáv miatt szóba sem jöhet. Elektromos hajtással, praktikus okokból, csak a városi elosztó teherforgalmat lebonyolító kis furgonokat lehet majd ellátni.
A nehéz tehergépjárművek károsanyag-kibocsátását ezért cseppfolyósított földgáz (LNG) üzemanyagra való átállással lehet csökkenteni - állapítja meg a tanulmány. Ez azonban járművenként mintegy 30 ezer eurós többletköltséget jelent. Amennyiben azonban 2040-re 65 százalékra emelkedik az újonnan forgalomba helyezett kamionok között az LNG-hajtású járművek aránya, az hétmilliárd literrel kevesebb dízel üzemanyag felhasználását jelentené.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.