BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Árcsökkentés és járatritkítás a Brexit nyomában

A brit piacon dolgozó fapados légitársaságok átírják a menetrendjüket: a Brexit után leépítik kapacitásaikat, és alacsonyabb tarifákra állnak át.

Jegyárcsökkentésre és járatritkításokra kényszerül a Ryanair: a legnagyobb európai diszkont-légitársaságot kisebbfajta sokként érte a britek uniós kilépését eredményező népszavazás, de a franciaországi, németországi terrorcselekmények, valamint a törökországi elvetélt puccsot követő megtorlás miatt visszaeső utazási kedv is szaporítja a gondjaikat.

Mindennek ellenére az ír társaság tartja magát az 1,38-1,43 milliárd eurós nyereségtervéhez, amit a jövő márciusban véget érő üzleti tervében célul tűzött ki. Ezzel meglepte a befektetőket, közülük sokan azt valószínűsítették, hogy a Ryanair mérsékli profitvárakozásait. A cég ugyanakkor jelezte, hogy egyelőre csak profitemésztő kockázatokat lát, de megpróbál mielőbb alkalmazkodni az új helyzethez, noha a Brexit valós hatásait 2017 előtt nem tudják reálisan felmérni. Annyi biztos, hogy a Londonhoz közeli stanstedi bázisuk kihasználtságát téltől csökkenteni fogják, s noha egyelőre nem látnak a brit forgalmuk mérséklődésére vonatkozó jelzéseket, az idén átveendő félszáz új repülőjüket máshová vezénylik.

Jó hír, hogy a Brexittel felértékelődnek más területek, a cég a kelet-közép-európai régiót emeli ki, külön nevesítve Litvániát, Csehországot, Lengyelországot és Romániát. Nagyobb figyelmet kap majd az olasz, a német és a spanyol piac is. Az uniós tagság mellett elkötelezett s ezt újsághirdetésekkel is megerősítő Ryanairnek adminisztrációs problémákkal is szembesülnie kell a kilépés miatt, hiszen mint „külsősnek”, korlátozhatják az egységes uniós légtér használatát. Nem kis tételről van szó, hiszen a briteket érintő 1800 járat közül mindössze három belföldi, döntő többségük az unióba irányul. Ezzel a problémával a többi brit fapadosnak is szembe kell néznie – írja a Bloomberg.

A Ryanair a júniussal zárt negyedévében 4,5 százalékkal 256 millió euróra növelte adózott eredményét. Az utasszámban mért jelentős, 11 százalékos bővülés pótolni tudta a jegyárak átlagosan 10 százalékos csökkentése miatt kieső bevételeket. Neil Sorahan pénzügyi igazgató hozzátette, hogy szeptember közepéig újabb árcsökkentési hullámra készülhetnek az utasok. Megfejelik a tervezett 5-7 százalékot, s 8 százalékot nyesnek le a tarifáikból. A cég nyereségét rendkívül érzékenyen érinti a font gyengülése, Sorahan szerint az árfolyam esése pennynként 8 millió euróval apasztja az adózott eredményüket. A részvényesek kedvét azonban ezzel sem tudta elvenni, a Ryanair árfolyama 7,2 százalékos pluszban nyitott a dublini tőzsdén. Az is kedvező hír, hogy az üzemanyag nélkül számított költségek 4 százalékkal csökkentek, köszönhetően annak, hogy a repülőterek árengedményt adnak a Ryanairnek, amely emellett csökkentette hirdetési kiadásait, és működését is kedvezőbb kondíciókkal tudja finanszírozni.

A Wizz Air a Brexit miatt visszavágta növekedési terveit a brit piacon, a fapados az idén négy géppel bővítette volna az Egyesült Királyságban állomásozó flottáját, de csak kettőt állít „hadrendbe”, és kapacitásait is csupán 15 százalékkal fejleszti. A The Telegraph Váradi József vezérigazgatót idézi, aki a szavazást követő forgalomcsökkenéssel és a font gyengülésével magyarázta lépésüket. Más téren a Wizz Air kiváró álláspontra helyezkedett, s éves profit-előrejelzését is a 245-255 millió eurós sávban hagyta. Az EasyJet, illetve a British Airways anyacége, az IAG már kiadta a maga profitfigyelmeztetését, az ír fapados társaság pedig jelezte, hogy az angliai Lutonból a kontinensre helyezi át a székhelyét.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.