BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Elon Musk mert nagyot álmodni

Nincs olyan Elon Musk most közzétett négy célkitűzésében, amit más már ne vázolt volna fel. A befektetők szerint ő viszont meg is valósítja az álmokat

A Tesla Motors járműportfólióját elektromos hajtású buszokkal és teherautókkal bővíti alapítója, Elon Musk, aki emellett a vállalat profiljába felveszi az utazásmegosztást és a napenergiát hasznosító rendszerek fejlesztését és gyártását. Musk pár hete utalt Twitter-üzenetében arra, hogy hamarosan közzéteszi a Mesterterv 2.-t, s beszámol arról, hogy hosszabb távon milyen jövőt állít a Tesla elé.

Ez megtörtént, blogjában az innovátor négy pontban sűrítette össze mondandóját. Elsőként azt említette, hogy olyan napelemből álló tetőket kell építeni, amelyek a rájuk kötött, energiatárolásra alkalmas akkumulátorokkal együtt komplett rendszert alkotnak. A második pontban azt írja, hogy az elektromos járművek tervezését és gyártását minél előbb valamennyi kategóriára ki kell terjeszteni. Harmadsorban olyan önjáró járműveket kell kifejleszteni, amelyek tízszer akkora biztonságot nyújtanak, mintha emberi kéz irányítaná őket. A negyedik pontban a hatékonyságot célozza meg, azt, hogy a jármű akkor is pénzt tudjon keresni tulajdonosának, amikor éppen nem használja.

Valójában egyik pont sem olyan, amelyet mások ne fogalmaztak volna már meg, a befektetők inkább arra kíváncsiak, hogy ezekből a Tesla mennyit vállal fel, és honnan szerez hozzá pénzt – írja az Automotive News. Musk ismét hangsúlyozta, hogy a Teslának a továbblépés érdekében meg kell vennie a SolarCity napelemgyártót, amelynek ő az elnöke és 22 százalékban főrészvényese is. Egyelőre mind a Tesla, mind a SolarCity csak égeti a pénzt, újabb és újabb tőkeinjekciókra szorul.

A Tesla legutóbb májusban vont be a piacról 1,7 milliárd dollárt, hogy felgyorsítsa a jövő év végére sorozatérettnek hirdetett elektromos tömegautójának, a Modell 3-nak a fejlesztését, s hogy gyártókapacitását évi félmillió darabosra növelje már 2018-ra, vagyis a tervezettnél két évvel korábbra. Pénz kell ahhoz is, hogy kialakítsák a Teslákból álló, megosztásra, közösségi használatra szánt flottát, de arról nem ejtett szót, hogy ezt ki menedzselné és főképp: milyen koncepció alapján. Okostelefonos alkalmazás igénybevételével lehet majd autóhoz jutni, amikor szüksége lesz rá a felhasználónak. Olyan városokban lesz ez életképes modell, ahol az utazási igének meghaladják a rendelkezésre álló magántulajdonú autók számát. A Tesla-flottákat ilyen helyiségekbe telepítik, s Musk garantálja, hogy „digitális füttyentésre” előáll az autó, senki sem marad fuvar nélkül. Ezzel az utazásmegosztóknak – mint a Lyft és az Uber – támasztanának konkurenciát. Hozzátette: a jövő évtől valamennyi járművüket képessé teszik az önjáró funkció befogadására. Ennek érdekében a Tesla – a radarérzékelők terén – szorosan együttműködik a budapesti kutató-fejlesztő bázisát múlt héten felavató Boschsal.

A Tesla azt is kezdeményezte, hogy használhassa a márkanevet a napelemegységek forgalmazásához is, előre gondolva a SolarCity megszerzése utáni időkre, amikor is a napelemekből nyert energiával töltik fel a Teslákat, s az energiát a cég beruházásában készülő nevadai Gigafactory akkumulátorgyárának termékei tárolják, komplett, szén-dioxid-kibocsátástól, levegőszennyezéstől mentes rendszert alkotva. A SolarCity felvásárlásáról épp egy hónapja szólt Musk. A cégben látják a fantáziát a befektetők, ezt jelzi, hogy a cég fejlesztéseihez hétfőn 345 millió dollár friss tőkét szerzett, amelyből 110 millió az adósságállományt gyarapítja, a többi kockázati tőke.

Türelmetlenül várja a nép az önjáró autókat

Hatvan százalékkal kevesebb gépkocsi lehet az utakon az önjáró autók és taxik elterjedésével, a károsanyag-kibocsátás 80, a balesetek száma pedig 90 százalékkal csökkenhetne – idéz az Index a Boston Consulting Group és a Világgazdasági Fórum közös kutatásának megállapításaiból. A városlakók 58 százaléka próbálná ki önjáró autót, a közülük kikerülő potenciális vásárlók 1,4 millió forint felárat is megfizetnének értük. (Ennyi borítékolhatóan kevés lesz.) A döntéshozó közel kétharmada elképzelhetőnek tartja, hogy 2025-ben lesz olyan város, ahonnan kitiltják a mai autókat, negyedük ehhez még öt évet ad.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.