BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Három szakaszban építik át az M3-as metrót

Lassan kezdhetnek csomagolni az M3-as metró vonalán lévő üzletek dolgozói, mert sorra jelennek meg a metró felújításával kapcsolatos pályázatok az Európai Unió hivatalos lapjában, a TED-ben.

A Budapesti Közlekedési (BKV) Zrt. most tette közzé azokat a felhívásokat, amelyek a vonalszakaszon található állomások felújítására vonatkoznak. Ahogyan a teljes infrastruktúra-rekonstrukciót, úgy az állomások felújítását is három szakaszra bontották. Az elbírálás során mindhárom esetben az ár képviseli a legnagyobb súlyt, 50 százalékot, de az is 18 százalékos súllyal bír, hogy a pályázó mekkora időszakra vállal jótállást a minimálisan kötelező 36 hónapon túl.

A vállalkozók augusztus 25-ig jelentkezhetnek. A teljesítés időpontjában viszont különböznek a felhívások, mert míg például az északi – Dózsa György út és Újpest központ állomások közötti – szakasz kivitelezésére 13 hónap áll a kivitelező rendelkezésére, addig a középső, vagyis a Lehel tér és a Nagyvárad tér közötti szakaszon lévő állomások felújítására 34 hónapot adnak. A déli szakaszon, vagyis a Népligettől a Kőbánya-Kispest végállomásig húzódó részen a kivitelezővel kötendő szerződés 31 hónapra szólna. A nyertesekre építészeti, szerkezetépítési és szigetelési munkák várnak, feladatuk lesz továbbá a mozgólépcsők és egyes helyeken a liftek beépítése. Emellett cserélniük kell az áramellátási rendszereket, az állomások világítási berendezéseit is, és a felszíni közművek kiváltása és építése is a győztes teendője lesz. Tekintettel arra, hogy az észak–déli metróvonal korszerűsítése meglehetősen összetett feladatokból áll – a tervezéstől az anyagbeszerzésen át egészen a kiviteli munkálatokig –, így a felújításra annyi közbeszerzési eljárást írnak ki megfelelő sorrendben, amennyi műszakilag indokolt. Az anyagbeszerzést illetően a rekonstrukcióhoz szükséges sínek és kitérők beszerzése már megtörtént – közölte a BKV.

Az M3-as vonal felújítása és átalakítása során számos jelenlegi bérlemény, illetve annak alapjául szolgáló terület megszűnik, elbontják azokat. A BKV egyes esetekben felmondja az M3-as metróvonalon található bérlőkkel kötött szerződést a vonal infrastruktúrájának felújítása miatt – közölte lapunkkal korábban a közlekedési társaság. A BKV Zrt.-nek 55 bérleti szerződése van az M3-as metróvonal mentén, az aluljárókban, illetve a peronokon lévő üzletekre. A teljes vonal összes üzletére ma havonta körülbelül 19,5 millió forint, évente több mint 200 millió forint az elérhető bérleti díj, tehát a BKV a lezárások során ennek az arányos részéről lesz kénytelen lemondani. A közlekedési vállalat azt állítja: a felújítás adta keretek között mindent elkövet, hogy a bérlői minél tovább maradhassanak a korábbi üzletekben.

Csak a hiánycél tartása mellett támogatná a kormány

A M3-as metró infrastruktúrájának felújítását 137,5 milliárd forintos uniós forrásból valósítanák meg. Erről azonban még nem született meg a brüsszeli döntés. Ha az Európai Bizottság nem vagy csökkentett intenzitással támogatná a projektet, a kormány a hatályos szabályozás adta lehetőségek mentén mérlegelheti, miként tudja a szükséges forrást biztosítani, természetesen a hiánycél tartásának veszélyeztetése nélkül – közölte lapunkkal a Nemzetgazdasági Minisztérium.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.