„A következő években 1 milliárd euró értékű beruházást tervezünk a kecskeméti telephelyen” – nyilatkozta Markus Schäfer, a Mercedes-Benz Cars termelésért és ellátási láncért felelős igazgatótanácsi tagja. „A beruházás eredményeként csúcstechnológiával rendelkező hatékony gyártási egység létesül, ahol a rugalmas termelési rendszerben különböző jármű-architektúrájú és meghajtású modellek gurulnak majd le a szalagról. Ezzel termelési kapacitásaink megnőnek, és mindemellett a piaci igényekre is rugalmasan és gyorsan tudunk reagálni” – hangsúlyozta.
„Nem teljesen váratlan hír az új Mercedes-gyár felépítése, mert egy óriási beépítetlen terület állt eddig is a vállalat rendelkezésére a kecskeméti telephelyen, vagyis megvoltak a bővítés alapjai” – mondta a Világgazdaságnak Török Zoltán. A Raiffeisen Bank vezető közgazdásza hangsúlyozta, hogy az elmúlt években nem érkezett ilyen nagy volumenű tőkebeáramlás Magyarországra.
Török Zoltán szerint az nem jó hír, hogy az autóiparban történik a beruházás, mert a magyar gazdaság függése már így is magas az ágazattól, ez pedig veszélyeket rejt” – mutatott rá Török Zoltán. A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint jelenleg a feldolgozóipari termelés közel egyharmadát teszi ki a járműgyártás, az exportértékesítésben pedig még ennél is nagyobb a súlya az ágazatnak.
Török Zoltán emlékeztetett, hogy korábban az elektronikai szektor volt az ipar húzóágazata, és amikor a Nokia vagy a BlackBerry leszállóágba került, az a magyar gazdaságot is nagyon kellemetlenül érintette. „Az autóipar átrendeződése nem olyan gyors, mint a mobiltelefonoké, vagyis nem feltétlenül kell analógiát vonni, de a függés növekedése mindenképpen veszélyes” – hangsúlyozta Török Zoltán, aki arra is emlékeztetett, hogy az elmúlt években a nagy autóipari fejlesztések nem nálunk, hanem a régió más országaiban valósultak meg. A Mercedes beruházása hosszú távon növelni fogja a magyar GDP-t is, de a XXI. században az értékteremtés legfőbb letéteményesei nem a gyártóbázisok, hanem a kutatás-fejlesztés és a szolgáltató ágazat – vélekedett a Raiffeisen Bank közgazdásza aki szerint erre kellene nagyobb hangsúlyt fektetni.
Az idei év elején láthattuk, hogy az ipari termelés lendületet megtorpant, annak hatására, hogy az autógyárak termelése visszaesett – mutatott rá a szakértő. Az elmúlt években a Mercedes, az Audi és a Suzuki termelésbővülése miatt kétszámjegyű növekedést mutatott az autóipar, a Mercedes beruházása nélkül azonban lassabb növekedési trendre kellett volna felkészülni hosszú távon, mert a gyárak többsége már a teljes kapacitás közelében termel. Török Zoltán hangsúlyozta: ezzel a bővítéssel meglesz a növekedés alapja, így az autóipar tovább tudja majd húzni a termelésbővülést. A cseh és a szlovák példák alapján a belföldi beszállítói kapacitások is növekedhetnek a gyárbővítések hatására.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.