BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Lassabban járnak a vonatok, miután elkészültek a felújítással

Meghökkentő eredménye lett a Békéscsaba–Budapest vasútvonal több százmilliárd forintos felújításának: egy perccel hosszabb lett a két és fél órás menetidő, és csökkentett a klímás intercity vonatok száma. Pedig korábban azt rebesgették, hogy a vasút 160 kilométer per órás szintre fejlesztése – nagyrészt uniós pénzből – akár 40 perccel is csökkentheti az utazást. A beruházáshoz kapcsolódóan éppen júniusban adták át az eredetileg 23,5 milliárd forintra tervezett, végül 35 milliárdból felújított békéscsabai vasútállomást is.

A menetidő növekedése és az IC-k kiesése a MÁV június közepén megjelent nyári menetrendjéből derült ki. Az állam minden békési intercityt törölt, egész nap csak négy Romániából érkező klímás nemzetközi vonat megy tovább a főváros felé. Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára egy múlt heti írásbeli parlamenti válaszában azzal indokolta az IC-k törlését, hogy országos szinten kirívóan alacsony, átlagosan 20 százalékos kihasználtsággal futottak. A MÁV lépése ebből a szempontból érthető, hiszen a jegyváltások alacsony száma alapján döntöttek a kocsik kivonásáról. Az ünnepnapokon kívül a forgalmi adatok valóban alacsony kihasználtságot mutatnak. Az államtitkár szerint az érintett nemzetközi vonatok egyenként 2-4 darab légkondicionált, IC-színvonalú személykocsit továbbítanak, így elegendő kapacitást nyújtanak az ezt igénylő utasoknak is.

Az viszont kevésbé érthető, hogy a vasutat felügyelő fejlesztési tárcánál úgy döntöttek, a beruházással nyert perceket újabb megállók közbeiktatására használják ki. Az NFM a menetidő-növekedést emiatt eredményként magyarázza, hiszen érdemi időveszteség nélkül további két megállót érint a vonal. Ezenkívül az államtitkár arra is felhívta a figyelmet, hogy a Szolnok–Békéscsaba vonalszakasz teljes átépítési munkálatai még nem fejeződtek be, és a vasúti pálya átépítése egy jelentős szakaszon csak az eredeti 120 kilométer/órás pályasebesség visszaállítását eredményezte, ugyanis kijavították a korábban lassításra kijelölt szakaszokat.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.