Az Apple valamennyi fontos mutatója csökkent a júniussal zárult negyedévben, ennek ellenére a cég gyorsjelentésére 6 százalékos erősödéssel reagált a tőzsde. Az ok: a visszaesés régóta tudott volt, maga az Apple már az év elején is figyelmeztetett, hogy sikertermékének, a profit oroszlánrészét adó iPhone-nak csökkennek az eladásai. Így már az is megkönnyebbülést váltott ki a befektetőkben, hogy a technológiai óriás a gyenge várakozásokat felülmúló számot adott közre.
Az iPhone eladások nyolc éve tartó emelkedő trendje már az első negyedévben megtört, s most tovább romlott a helyzet. A bevételek kétharmadát szállító iPhone-okból az okostelefon-piac általános lassulása és a kínaiak előretörése miatt ezúttal csak 40,4 millió darabot adtak el, ami ugyan négyszázezerrel meghaladja a piaci várakozásokat, de a hétmillióval marad el az egy évvel ezelőtt értékesített mennyiségtől. Négymillió darabos felhalmozott raktárkészletüktől is meg tudtak végre szabadulni.
A március végén debütált egyszerűbb és alacsonyabb árfekvésű iPhone SE modellek fogadtatása kedvező volt, a nagykijelzős 6-os modell és társai iránt elsősorban Kínában és az Egyesült Államokban csappant meg a kereslet, amit az Apple azzal magyaráz, hogy az emberek egyre ritkábban cserélik le az okostelefonjaikat, s hűségnyilatkozatok felmondásával járó magas költségek is ez ellen szólnak. A négy collos iPhone SE bevezetési ára 399 dollár volt, amíg a csúcsmobilt, a 6S-t 649 dollárért vesztegetik. A kereslet átcsoportosulása miatta a bevételek is csökkentek, az egy készülékre eső átlagár 595 dolláron áll, szemben az egy évvel korábbi 662 dollárral. A hanyatló iPhone eladásokat a többi húzó termék sem tudta kompenzálni. Sőt: az iPad táblagépek szomorú jubileumhoz értek: tízedik negyedéve csökken a forgalmuk, ezúttal 9,95 millió darabra volt vevő, ami százalékos visszaesést jelez. Itt azonban van jó hír is: a bevétel a drágább iPad Pro piacra dobásával 7 százalékkal nőtt. A számítógépeknél 11 százalékos darabszám csökkenés volt, itt harmadik negyedéve tart a lejtmenet. A stabilan 38 százalékos haszonkulccsal azonban elégedettek lehetnek a cégnél.
Mint ahogy a szolgáltatásokból származó közel hatmilliárd dolláros bevétellel is, ami 19 százalékos bővülést takar. Az Apple Music zeneáruház, az Apple Pay fizetési rendszer és az okoseszközökre írt programok tehát rendesen hozzák a pénzt. Tim Cook vezérigazgató a The Wall Street Journalnek adott interjújában kifejtette, hogy a szolgáltatási divíziótól az októberben induló üzleti évben 22 százalékkal magasabb bevételt vár, amellyel – ha leválasztanák – felkerülhetne a Fortune 100-as listára, amely bevételük alapján rangsorolja az amerikai vállalatokat. Ez azt jelenti, hogy a jelenleg 28,1 milliárddal a századik helyen álló Northwestern Mutualt kell megelőznie.
Az Apple a most zárult harmadik üzleti negyedévében 15 százalékkal kevesebb, 42,6 milliárd dolláros bevételt ért el, adózott nyeresége ezzel párhuzamosan 27 százalékkal 7,8 milliárd dollárra olvadt. A cég a folyó negyedév forgalmát 45,5-47,5 milliárd dollárra becsüli, ami az elemzői várakozásoknál némileg jobb ugyan, de a tavalyi hasonló időszakénál ismét alacsonyabb. Az Apple profittermelő képességét nem kezdte ki a rozsda, ma is a világ legértékesebb, tőzsdén jegyzett vállalatának számít, ám ebből nem lehet megélni, ezért a szakértők az innováció erősítését javasolják számára. Mindenesetre szeptemberrel ismét új lap kezdődik, az iPhone7-es bemutatójával és forgalmazásának megkezdésével ismét felszökhetnek az cég eladásai.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.