BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Csúcssebességben a Tesla

Az eddigieknél is erősebb akkumulátort kapnak a Tesla csúcsmodelljei, amelyek ezzel Ferrarikat is megszégyenítő gyorsulásra lesznek képesek – töredék áron.

A sorozatgyártású autók közül már csak a Bugatti, a Ferrari és a Porsche tud olyan modellt felmutatni, amely gyorsabb a bivalyerős új akkumulátorral szerelt Tesla Model S-nél. Elon Musk, az amerikai elektromosautó-gyártó vállalat alapító vezérigazgatója kedden éjjel számolt be újdonságaikról, az eddigieknél is erősebb, 100 kilowattóra kapacitású akkumulátorról és az ennek révén kibővülő modellpalettáról. A Panasonic technológiáját felhasználó új akku 10 kilowattórával tud többet a korábbi csúcsváltozatnál, ám ennél többet a ma ismert módszerekkel már nem tudnak kipréselni belőle. Újdonság még az akku kábelezése, hűtése, hőelvezetése és a kocsin belüli, a magasabb biztonsági szempontokat szolgáló elhelyezése is. Jövő év végén jönnek ki az új generációs, növelt cellaméretű és emelt kapacitású akkumulátorokkal, amelyek a tízmillió forintról induló elektromos „népautóban”, a Tesla Model 3-ban debütálnak – írja a Bloomberg. Akiket nem elsősorban a gyorsulás élménye motivál, azok inkább a megnövekedett hatósávnak örülhetnek: az új akkuval ugyanis – hatóságilag igazoltan – legkevesebb 600 kilométerre lehet eljutni egyetlen feltöltéssel, ami hatalmas előrelépés ahhoz képest, hogy az európai és a japán villanyautók nagyjából 100–200 kilométer közötti távolságra vannak jelenleg kalibrálva. Az új akkuval a Model X városi terepjáró (SUV) 540 kilométert tud megtenni. A Tesla tesztelőit elsősorban a csend döbbentette meg igazán: a villanyautó szinte hangtalanul érte el a 60 mérföldes sebességet, és a villanymotoroknak köszönhetően folyamatosan, váltások, rángatások nélkül.

És fürgén. A Model S luxuslimuzin 2,5 másodperc alatt, a Model X pedig 2,9 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 60 mérföld/órára. (Ez 96 km/órának felel meg.) Ilyen gyorsulási értékkel csak három, kis szériás méregdrága luxussportkocsi dicsekedhet: a Bugatti Veyron, a Ferrari LaFerrari csúcsmodellje és a Porsche 918 Spyder. Értük 2,25 millió, 1,4 millió, illetve 845 ezer dollárt kell fizetni. Hozzájuk képest aprópénz az a 134,5 ezer dollár, azaz 37 millió forint, amelyet az új akkuval ragadozóvá vadított Tesla Model S-ért kérnek. (A Model X ezer dollárral drágább.) Érdekesség, hogy a hétüléses Model X is gyorsabb – rövid távon –, mint a McLaren 675LT modellje vagy a legendás Porsche 911-es. De a Lamborghini Aventador is csak egy hajszállal előzi meg a sorban. Az viszont rossz hír az érdeklődők számára, hogy a gyártás limitált szériákkal indul, heti kétszáznál nem készítenek többet. Mérnökök szerint a viharos gyorsulásra egyetlen magyarázat van: amíg a benzines motornak időre van szüksége ahhoz, hogy csúcsra pörgesse fel magát, addig a villanymotor akár rögtön képes a maximális teljesítmény leadására. Az utcai gyorsulási csúcsok megdöntésében nem a motor, hanem a gumik jelentik a szűk keresztmetszetet. Olyan extrém jó tapadású abroncsot ugyanis még nem fejlesztettek ki, amely a 2,4 másodpercnél rövidebb idő alatt segítené az autót felgyorsulni 96 km/órára.

A befektetők is felgyorsultak Elon Musk bejelentései nyomán. A Tesla árfolyama 2,5 százalékot erősödött, majd a visszacsorgott, de az amerikai piacnyitásra még 1,9 százalékot meg tudott őrizni nyereségéből.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.