BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Újabb rövidzárlat a Teslánál

A veszteség megduplázódására, a vezetés magyarázkodására, az értelmetlennek tűnő pénzköltésre árfolyamzuhanás lenne a normális reakció. De nem a Teslánál.

A csalódást keltő eredmények dacára a Tesla Motors előtt álló célok változatlanok – szögezte le Elon Musk, amikor befektetők előtt kellet magyarázatot adnia arról, miért nem sikerült immár sokadjára elérniük a felvázolt célt. Az innovátor-üzletember megnyugtatta őket, hogy a nagy érdeklődéssel várt 35 ezer dolláros Tesla Model 3 gyártási előkészületei ütem szerint haladnak, és 2017 végén megkezdhetik a kiszállításokat.

A Tesla gyártókapacitásának 2018-re előrehozott, évi félmillió darabosra történő kibővítése is sínen van. Hozzátette: a Tesla júniusban rendezte a gyártásból eredő problémáit, ami miatt Musk gyakorlatilag három hónapon át a futószalag mellett kelt és feküdt, személyesen felügyelve a munkálatokat. A vezérigazgató megnyugtató és előremutató szavai egy időre elfeledtették a befektetőkkel, hogy a második negyedévben összesen 293 millió dolláros, azaz részvényenként 1,06 dolláros veszteség érte őket. Ez az egy évvel korábbinak majdnem a duplája, s 77 százalékkal rosszabb az előzetes elemzői várakozásoknál. De ez sem baj, hívja fel a figyelmet Charlie Anderson, a Dougherty & Co iparági elemzője, mondván inkább mielőbb szórják ki a pénzt a félmilliós kapacitásra kiépítésére, hogy a 2018-tól az üzemmel együtt a profitgyár is működésbe léphessen végre.

Aki kutatás-fejlesztésbe invesztál, az a jövőbe fektet – tette hozzá a Bloomberg érdekelődésre. A Tesla a negyedévben 1,27 milliárd dolláros bevételre tett szert, ami 33 százalékos előrelépés, viszont a kiadásai – beruházásainak és fejlesztéseinek tőkeigénye miatt – ugyanilyen mértékben 513 millió dollárra ugrottak. Musk még azt is mondta, hogy a masszív pénzköltés ellenére elképzelhető, hogy a harmadik vagy a negyedik negyedévet nyereséggel zárják. Most minden energiájukat a Model 3 projektre fordítják, a magyar pénzen 10 millióért kínált villanyautóra 373 ezer előrendelésük van, ez a szám viszont május óta változatlan.  Az április-júniusi időszakban a tervezettnél levesebb, összesen 18345 autót tudtak gyártani, ebben az alkatrészellátási gondok mellett a Model X városi terepjárónál (SUV) történt kisebb technológiaváltás is közrejátszott. Igaz ezek rendezésével már heti kétezresre futott fel a termelés. A második félévre 50 ezer autó legyártását tűzték ki célul. 

A veszteség mellett még a Tesla résztulajdonában lévő SolarCity-re adott felvásárlási ajánlattal sem voltak megbékülve a befektetők. A piacvezető napelemgyártóért megajánlott 2,6 milliárd dollár soknak tűnik, de a két veszteséges cég közötti ügylet értelmét is sokan megkérdőjelezték. Amiatt is aggódhatnak, hogy a Tesla vezetői asszisztense, az Autopilot vagy a sofőr hibázott, amikor az egyik autójuk Floridában kamionnal ütközött. A balesetben az irányítást a robotpilótára bízó sofőr meghalt, az esetet pedig jelenleg is vizsgálja a közlekedési hatóság. 

A rossz és jó hírek, valamint az ígéretek mérlegelése után a befektetők csupán egy százalékos mínuszba vitték a Tesla részvényárfolyamát, ami azt jelzi, hogy kitart az optimizmus, és rendíthetetlenül bíznak Muskban, annak nemrég felvázolt mestertervében, ami a tiszta energia komplex hasznosítására épül. A napelemre, ami a háztetőn összegyűjti az energiát, a Powerwallra, amely a házban tárolja azt és egy töltőre, ami a garázsban álló Teslába táplálja az égből jövő erőt. Emellett a Tesla már készül a Model 3 alapjaira épülő új SUV, a Model Y megépítésére, és várhatóan még az idén bemutatják elektromos hajtású kisbuszuk prototípusát is, amellyel azonban csak pár év múlva találkozhatunk az utakon.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.