BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Dízelgate: szigorítás jön

Felpörgött az Európai Parlamentben a Volkswagen ügyének kibogozása.

Felpörgött az Európai Parlamentben a Volkswagen (VW) autókonszern dízelgate néven elhíresült ügyének kibogozása. A vizsgálóbizottság egyrészt azt kívánja tisztázni, hogyan mutathatott ki a német gyártó a ténylegesnél kisebb károsanyag-kibocsátást 2009 és 2015 között a dízelüzemű járműveinél, másrészt azt, hogyan szabályozható a mostaninál jobban a járműtesztek ellenőrzése.

A keddi meghallgatáson Günter Verheugen – aki 2002 és 2010 között volt az EU ipari és vállalati ügyeinek európai biztosa – hangsúlyozta, hogy a maga részéről a legnagyobb felelősséggel járt el. Ugyanakkor a típusonkénti járműtesztek nem pontosan a tényleges autóhasználat során mérhető adatokat adják. Bár 2007-től újfajta teszteket vezettek be, senki nem gondolta, hogy ezek érzékelésére és megtévesztésére a gyártók speciális szoftvereket (defeat device) szerelnek termékeikbe. Általában sem készültek arra, hogy valaki meg akarná hamisítani a mérési eredményeket.

A bizottság felrótta Verhaugennek, hogy biztossága alatt az uniós kontroll az autók szén-dioxid-kibocsátására összpontosított, és alig figyelt a sokkal mérgezőbb nitrogén-oxidra. Verheugen szerint viszont jó úton halad az új, típusonkénti, a korábbinál szigorúbb és már a nitrogén-oxidra is koncentráló tesztek megszületése, de azt nem tudta megmagyarázni, hogy a teszt jóváhagyása miért tart olyan sokáig.

Az ülésen beszámoltatták Peter Lakint is, aki a franciaországi Faurecia járműipari beszállító érintett elnökhelyettese. Cége a kis és közepes méretű járművek kibocsátás-ellenőrző technológiái piacának legnagyobb szereplője.
A testület már korábban meghallgatta több érintett akadémiai intézmény, kereskedelmi szervezet és nem kormányzati szerv illetékesét, de még visszavárja őket. Kifaggatta Sztavrosz Dimaszt is, az EU 2004 és 2010 közötti környezetvédelmi biztosát és több autógyártó képviselőjét, például a Mitsubishiét, a Renault-ét és persze a Volkswagenét. Eddigi megállapításai alapján összeállított egy időközi jelentést, amelyről szeptember 13-án szavaz az Európai Parlament.

A bizottság a következő kérdésözönét tegnap zúdította Janez Potocnikra és Antonio Tajanira, ők 2010 és 2014 között voltak környezetvédelmi, illetve ipari és vállalati biztosok. A dízelgate tavaly szeptemberben robbant ki az USA-ban, több autógyártó sok millió termékét érintve.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.