BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Radarra bízza az autók irányítását a Tesla

Kisegítőből főszereplővé válik a radar az Autopilot vezetőasszisztens-rendszerrel felszerelt Teslákban. A számítógép a szófogadatlan sofőröket is engedelmességre bírja

A Tesla a radartechnológiát is beveti, hogy biztonságosabbá tegye elektromos autóinak önvezető rendszerét, az Autopilotot. Elon Musk alapító vezérigazgató vasárnap mutatta be a szoftver 8.0-s változatát, amelyben a radar válik „döntnökké”, szemben a tárgyak és terepakadályok elemzését végző kamerarendszerrel. Az Autopilot a támadások kereszttüzébe került, miután, májusban Floridában egy önvezető üzemmódba kapcsolt Tesla Model S fékezés nélkül belehajtott egy elé kanyarodó kamionba, amely letarolta a kocsi tetejét. A halálos tragédia oka az volt, hogy az automata kamerarendszer a kamion fehéren fénylő oldalát égként azonosította, ezért nem észlelte a veszélyt. Hogy a jól belátható szakaszon a sofőr miért nem vette vissza az irányítást, az nem derült még ki.

A radarrendszer 2014 októbere óta része az Autopilotnak, de csak annak kiegészítőjeként használták. Elon Musk újságíróknak elismerte, hogy az áldozat, Joshua Brown életét a radar és a GPS-adatbázis minden bizonnyal megmenthette volna – írja a Bloomberg. A közlekedésbiztonsági vizsgálat folyamatban van, de szakértők azt is kritizálták, hogy a Tesla tapasztalatlan vezetőkkel élesben tesztelte az Auto­pilot kísérleti béta verzióját.

Elon Musk az Autopilot frissítéséről írt blogbejegyzésében biztonságot javító újdonságként említette, hogy a rendszer azonnal kikapcsol, ha a sofőr a második figyelmeztetésre sem helyezi a kezét a kormányra, bekapcsolja a vészvillogót, lassít, kiáll a forgalomból, és csak ezután aktiválható újra. Nagy reményeket fűznek a Tesla-flotta érzékelőrendszerei által küldött információk komplex feldolgozásához és hasznosításához. A rendszer nemcsak a kamionokat, de még az ufókat is azonosítani tudja majd a beküldött jelekből, és ha az Autopilot a kocsi útjában megfejthetetlen akadályt észlel, akkor is biztonságosan megállítja a járművet. Az adatbázis pedig villámgyorsan épül: jelenleg 90 ezer Autopilottal szerelt Tesla dokumentálja összesen napi mintegy másfél millió mérföld megtételét a központi számítógépnek, ahonnan a feldolgozott hasznos információkat visszatöltik a járművek GPS-adatbázisába.

Musk védelmébe vette az Autopilot-rendszert, amely eddig 200 millió mérföldet teljesített, és egyértelműen fokozta a közlekedésbiztonságot. Utalt rá, hogy a balesetekben az emberi elbizakodottság játszott főszerepet, sokan ugyanis hajlamosak figyelmen kívül hagyni a robotpilóta utasításait. Szavait alátámasztja, hogy a tavaly az Egyesült Államokban bekövetkezett,
35 200 ember halálával járó közúti balesetek 94 százaléka vezethető vissza emberi hibára.

Éles teszten az Uber robotflottája

A héten szállítja első utasait az Uber önvezető taxija Pittsburghben, ezzel kezdetét veszi a cég Volvo XC90-es SUV-okból álló flottájának éles tesztje. A kísérletet szakemberek sora elsietettnek tartja, a technológia szerintük kiforratlan, a felismerőrendszer a rossz látási viszonyok idején sokat hibázhat (havas úton például az elfedett felfestések miatt tanácstalanná válhat, és a jelzőőrök figyelmeztetéseit sem tudja mire vélni). Jogi aggályok is felmerülnek, mivel Pennsylvania államban semmilyen szabályozás sincs az ilyen kísérletekre, és arra sem, hogy baleset vagy közlekedési kihágás esetén kit milyen felelősség terhel. Az Uber engedélyt sem kért a tesztre, igaz, szorosan együttműködik a helyi hatóságokkal – írja a The Washington Post. A terv pártolói ugyanakkor arra emlékeztetnek, hogy az innováció sebességét nem korlátozhatja a csigalassúságú jogalkotás. Eközben az Uber is bebiztosítja magát: az önvezető funkciókkal felvértezett autóikba két sofőrt is beültetnek, egyiküknek a volánon kell tartania a kezét, hogy vészhelyzetben azonnal átvehesse az irányítást.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.