„Rémálommá tud változni, ha egy nagyértékű fogyasztási cikkel kapcsolatos probléma esetén a vásárlók nem tudják érvényesíteni fogyasztóvédelmi jogaikat – mondta nemrég egy háttérbeszélgetésen Német Károly Csongor, a Media Markt ügyvezető igazgatója. Bár a fogyasztóknak számos lehetőségük van arra, hogy biztonságossá tegyék vásárlásaikat és probléma esetén érvényesítsék fogyasztói jogaikat, sokan nem tudják, hogy mi mindent tehetnek. Ráadásul az egyes piaci szereplők nem egyformán tartják be a szabályokat, így nagyon eltérő gyakorlattal találkozhatnak a vásárlók – figyelmeztetett az ügyvezető.
Nem minden kereskedő tartja például be azt a szabályt, hogy a vásárlás utáni első két évben nem lehet a garanciavállalást feltételekhez kötni – hívta fel a figyelmet Bíró Péter, a Media Markt szolgáltatási és környezetvédelmi termékmenedzsere. Ebben az időszakban párhuzamosan egymás mellett fut az egyéves kötelező jótállás és a kétéves szavatosság, amelyeken túl lehet csak feltételeket szabni a garanciához. Így például egy klímaberendezésnél nem lehet előírni, hogy csak az adott márkaszerviz kötheti be vagy javíthatja a terméket.
A kerekasztal-beszélgetésen az is kiderült, hogy cserénél vagy javításnál több kereskedő ragaszkodik a számlához és a jótálláshoz is, ám csak egy dokumentum kötelező, amely hitelt érdemlően bizonyítja a vásárlást, akár a bankszámla-kivonat, a Média Markt számára pedig elegendőek a saját vállalatirányítási rendszerében szereplő adatok. Bíró Péter arra is figyelmeztette a vásárlókat, hogy vannak cégek, amelyek a garancia lejárta előtt pár héttel „látszatjavításokkal” verik át a vásárlókat.
Szigeti Ferenc, a Media Markt webáruházának vezetője arra hívta fel a figyelmet, hogy minden online áruházat üzemeltető cég köteles megadni bizonyos adatokat (nevét, székhelyét, adószámát, cégjegyzék számát és elérhetőségeit), amelyek alapján a vásárló le is tudja ellenőrizni, ki az, akitől vásárol, illetve akinél később reklamálhat, ha probléma adódik. Amennyiben ellenőrzés során a fenti adatok hiányoznak, célszerű másik helyet keresni, ahol minden adat nyilvános. Mindig olvassuk el az Általános Szerződési Feltételeket (ÁFSZ), mert az tartalmazza a vásárló jogait és a kereskedő kötelezettségeit. Ezeket a feltételeket online vásárlás estén mindig el kell fogadni, mielőtt a vásárlás megtörténne. Ha egy webáruházban úgy tudunk vásárolni, hogy az ÁSZF-et nem kell elolvasnunk, akkor a kereskedő törvénysértés követett el.
Míg bolti vásárlás esetében 3 munkanapig igényelhet egy hiba kijavíttatása helyett, azonnali cserét a vásárló, addig online már egy komolyabb fogyasztókat védő szabályozás is él: ha a megvásárolt termék, valamilyen okból feleslegessé válik, 14 napon belül jogunk van elállni a vásárlástól indoklás nélkül. Ezt viszont írásban kell jelezni a kereskedő felé, akinek kötelessége visszafizetnie a vásárláskor fizetett összeget. Fontos kiemelni, hogy a visszaküldés költsége a vásárlót terheli. Számos webáruház eredeti és bontatlan csomagolást ír elő a visszavétel feltételeként minden termékére. „Ez tisztességtelen kereskedői magatartás, mert ilyen törvényi rendelkezés nincs. Az elállás joga (kevés kivétellel, mint például a higiéniai eszközök és szoftverek) önmagában nem vonható meg, maximum a termék megismeréséhez szükséges normál használaton felül okozott állagromlás ellenértékét lehet levonni” – tette hozzá Bíró Péter.
A nagyobb értékű műszaki cikkek online piacán akár 20-30 ezer forintos különbséget is tapasztalhatunk az egyes kereskedők között, ám ez annak a jele is lehet, hogy például áfacsalóval van dolgunk. Ám ha az áfafizetést például külföldi cég számlázása révén kerüli ki a kereskedő, akkor a vásárlónak is az adott országban kell érvényesítenie fogyasztói jogait. Az is előfordul, hogy „használtként” számlázzák ki olcsóbban a terméket, ám ez esetben is csorbulnak a fogyasztók jogai, az egyéves jótállás például a felére esik le – tette hozzá Német Károly Csongor. Ormós Zoltán, a Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért (SZEK) elnöke pedig arra figyelmeztetett, hogy a tisztességtelen gyakorlatot folytató online kereskedők esetében az is problematikus, hogy akár egy-két havonta lecserélik a cégüket, így előfordulhat, hogy a vásárlónak esélye sem marad jogai érvényesítésére.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.