BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Startolhat az M3-as metró felújítása - felhívás az utolsó utáni pillanatban

A Fővárosi Közbeszerzési Kft. ha kis csúszással is, de benyújtotta az M3-as metró felújításának közbeszerzési pályázatát.

Kedden hajnalban érkezett meg a Közbeszerzési Hatóság adattárába az M3-as metró infrastruktúrafelújításának kivételezéséről szóló pályázati felhívás – tudta meg a Világgazdaság. Az alagút, a vágányok, a biztosító- és távközlési berendezések rekonstrukciójára vonatkozó tender ajánlatkérője a Budapesti Közlekedési (BKV) Zrt., képviselője pedig a Fővárosi Közbeszerzési Zrt.

Ez utóbbi azért fontos, mert Tarlós István szeptember 2-án azt jelezte: ha tíz napon belül nem jelenik meg a pályázati felhívás, akkor meneszti a Fővárosi Közbeszerzési Zrt. vezetőjét, aki ezek után minden bizonnyal megússza, hiszen „csak” két órával csúsztak ki a határidőből (jó ideje ismert beruházásról van szó). Az érdeklődőknek azonban néhány napot még így is várniuk kell ahhoz, hogy megismerjék a felhívás pontos tartalmát: információink szerint ez szombat körül jelenhet meg az Európai Unió hivatalos lapjában, a TED-ben, és a jövő héten lesz olvasható a Közbeszerzési Hatóság oldalán.

Ezzel startolhat az M3-as metró felújítása, amely hónapok óta húzódik, részben a kormány és a főpolgármesteri hivatal egymásra mutogatása miatt. A főváros sokáig azért nem lépett, mert nem látta biztosítottnak a forrásokat, és ezért a kabinetet tette felelőssé, utóbbi viszont a fővárost hibáztatta a késlekedésért. Sokáig az is kérdéses volt, hogy uniós forrásból finanszírozható-e a beruházás, illetve ha nem, akkor miből lesz rá pénz. Ha a főváros ebben a helyzetben elindította volna a pályázatot, az fedezet nélküli kötelezettségvállalást jelentett volna. A megoldás végül Brüsszelben született meg nemrég: az Európai Unió támogatja a fejlesztést. Eredetileg 125 milliárd forintos uniós forrással számoltak, ezt egy átcsoportosítással 137,5 milliárdra emelték fel.

A munkálatokhoz eredetileg novemberben láttak volna hozzá, és 2019 végére fejezték volna be. Egyelőre nem lehet tudni, hogy a pályáztatás, illetve az esetleges jogorvoslati eljárás mennyi időt vehet majd igénybe, de Tarlós korábban úgy nyilatkozott, hogy a 2019-es határidő tartható.

Bizonyos szempontból a csúszás még jól is jön a fővárosnak, még nem tudni ugyanis, melyik cég szállíthatja majd autóbuszokkal az utasokat a felújítás alatt. A pályázat – amelyre információink szerint öt cég nyújtott be ajánlatot – még nem zárult le. Az infrastruktúra mellett a buszoztatás története is elég kalandos: először autóbuszokat vásárolt volna a BKV, ám közben megszületett a magyar buszgyártási stratégia, ebből azonban nem lesz meg rövid időn belül az elvárt 150 csuklós jármű. Így vélhetően mégis marad a szolgáltatásvásárlás, külföldi buszokkal. A gyártási kapacitás szűkössége mellett a szolgáltatás forrása is nehézséget okozhat a pályázóknak, szakértők szerint ugyanis körülbelül 20 milliárd forintos forgótőkét igényelne.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.