Az idén az első három negyedévben az Otthon Centrum (OC) összes tranzakcióján belül országszerte 2,4 százalék volt a külföldi vevők aránya, az első negyedévben még egy százalék alatt volt ez az érték – mondta a Világgazdaságnak Soóki-Tóth Gábor, az OC elemzési vezetője. Budapesten a vásárlók 4,4 százaléka volt külföldi, az 50 millió forintnál nagyobb értékű lakásoknál pedig már 16 százalék. Utóbbiak szinte kivétel nélkül a fővárosban keltek el (V., VI., VII., illetve I., II., XII. kerület), egy-egy külső kerületi nagy alapterületű ház, illetve egy vidéki lakóparki lakás is becsúszott. A külföldieknek értékesített összes lakóingatlan 43 százaléka a pesti belvárosban talált gazdára.
Ismét nő a külföldiek étvágya a luxusingatlanok iránt is, ahol a négyzetméterárak egymillió forintnál kezdődnek. „Ebben a szegmensben az eladók 50-50 százalékban számíthatnak hazai és külföldi vevőkre. Az elmúlt pár évben a kínaiak fedezték fel Budapestet, akik a letelepedési kötvények okán jönnek Magyarországra, nem itt fejtenek ki gazdasági tevékenységet” – mondta lapunknak Kacsmarik Ágnes, az Engel & Völkers vezető tanácsadója. Számukra szinte kizárólag a budai oldal jöhet szóba.
Érdekesség, hogy szemben a magyar vevőkkel, akik 95 százalékban minimalista kialakítású lakást keresnek, a kínai vevők nagyon kedvelik a 90-es évekre jellemző enteriőröket, így gyakran ők veszik meg az akkor épült családi házakat – tette hozzá Kacsmarik. Ambrus Tamás, a Duna House értékesítési vezetője hozzáfűzte: a kínai vevők nagyon fontosnak tartják a fengsuj követelményeit, és a számmisztika is erősen befolyásolja őket, például a házszámok esetében.
A kínai és az orosz vevőknél is szerepet játszik a vagyon biztonságba helyezése – hangsúlyozta Ambrus Tamás. Emellett nekik Budapest jelenti Európa üzleti kapuját. A nyugat-európai vásárlók szemében pedig az is nagy vonzerő, hogy a magyar luxusingatlanok a régióban még mindig olcsók, Bécsben például nem ritka a 2-3 millió forintnak megfelelő négyzetméterár sem.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.