BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kisebb hullámvölgybe került az Apple

Tizenöt év után először fordult elő, hogy csökkent az Apple éves árbevétele, amiben főszerepet játszott az iPhone iránti kereslet visszaesése

Utoljára a 2001-es üzleti évben fordult elő az Apple-lel az, ami a szeptember végén zárult 12 hónapban: a cég éves bevétele csökkent az előző évihez képest. Az már az elmúlt néhány negyedév adatai alapján látható volt, hogy megtört a vállalat lendülete, azonban a forgalom és a nyereség visszaesésének mértéke így is meglepő. A társaság 215,6 milliárd dolláros bevétellel zárta üzleti évét, ez éves összevetésben közel
8 százalékos csökkenés. Ennél jóval nagyobb mértékben, több mint
14 százalékkal zuhant a profit, bár még így is 45,7 milliárd dollár volt, ami bő egyharmada a tavalyi magyar GDP-nek.

Ahogy arra korábban több elemző is felhívta a figyelmet, és az előző időszak jelentéseiből is látható volt, a cég túlságosan függővé vált fő terméke, az iPhone teljesítményétől, és az okostelefon iránti kereslet idén korántsem úgy alakult, ahogyan remélték. A 2016-os üzleti évben a társaság teljes bevételének 60 százalékát adta ez a termék, annak ellenére, hogy több mint 8 százalékkal esett vissza a készülék értékesítése, 211,9 milliót adtak el belőle.

Ez annak fényében különösen megrázó lehet a társaság és a részvényesek számára, hogy a 2015-ös üzleti év még közel 27 százalékos fejlődést hozott ezen a területen, és egy évvel előtte is 10 százalék fölötti bővülést értek el. A háttérben egyértelműen a kínai piac telítődése áll, az előző időszak kiugró eredményeit főként annak köszönhette az Apple, hogy 2014 végétől az ázsiai ország legnagyobb mobilszolgáltatójánál is elérhetővé vált az iPhone. Ezt követően több negyedévben is rekordot döntött a vállalat mind a forgalmat, mind az okostelefonok értékesítését figyelembe véve, a kínai gyártók megerősödésével és a piac telítődésével azonban látványosan visszaesett az értékesítés. Egyes becslések szerint azon kínaiak közül, akik megengedhetik maguknak a drága készüléket, 80-90 százalék zsebében már ott lapul az iPhone. A folyamat a szeptemberben zárult negyedik üzleti negyedévben jól érzékelhető volt, a Kínából származó bevétel 30 százalékkal zuhant az egy évvel korábbihoz képest.

A július–szeptemberi időszakban egyébként folytatódott az előző két negyedévben is tapasztalt trend, és mind a bevétel, mind a nyereség csökkent az Apple-nél. A forgalom az üzleti év utolsó három hónapjában 9 százalékkal, a profit 19 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól.
A képet ugyanakkor árnyalja, hogy a legújabb okostelefon, az iPhone 7 értékesítését csak a záró negyedév végén kezdték meg, így a friss adatokra még nem volt hatással. Az Apple vezérigazgatója, Tim Cook az eddigi eladások és rendelések alapján jelentős érdeklődésről beszélt, és azt közölte, hogy van olyan modell, amelyre a nagy kereslet miatt várniuk kell a fogyasztóknak.

További pozitív hír a részvényeseknek, hogy az év utolsó három hónapjára már növekedést prognosztizál a társaság vezetője, 76 és 78 milliárd dollár közötti forgalommal számolnak, ami kismértékben túlszárnyalná az egy évvel korábbit. Emellett érezhető az a törekvés is, hogy növeljék más bevételi források szerepét is, a szolgáltatások üzletág például a negyedik üzleti negyedévben már 6,3 milliárd dollárt hozott, vagyis 24 százalékkal bővült éves összevetésben. A friss üzleti adatokat nem fogadták pozitívan a befektetők, a zárás utáni kereskedésben 2,8 százalékot esett az Apple-részvények árfolyama.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.