A söripar után a dohányipart is megfertőzte a fúziós láz. Az ágazati konszolidáció legutóbb jele, hogy a British American Tobacco (BAT) a Reynolds American teljes bevételére készül, nem elégszik meg a már meglévő 42 százalékos részvénypakettjével. A BAT készpénzben és részvényben 47 milliárd dollárnyi összeget áldozna az ügyletre, létrehozva ezzel a világ legnagyobb, tőzsdén jegyzett dohányvállalatát.
Részvényenkénti 56,5 dolláros ajánlatuk mintegy húsz százalékos prémiumot tartalmaz a Reynolds csütörtöki záró árához képest. Azaz már csak négyet, mivel a hír 16 százalékkal dobta meg a Reynolds árfolyamát.
A fúzióval a britek 12 év után visszatérnének az amerikai piacra, 2004-ben épp a Reynoldsnak adták el ottani leányvállalatukat, a Brown & Williamsont. Az ügylet időzítése meglepte a Reutersnek nyilatkozó elemzőket, noha azt elismerik, hogy a briteknek érdekükben áll kihasználni a Brexit-szavazást követő 12 százalékos árfolyamemelkedést, amit elsősorban a fontgyengülésnek köszönhet a termékeinek döntő hányadát külföldön értékesítő, 200 országban 200 márkával jelenlévő BAT. Eközben a Reynolds éppen leszálló ágban volt, kurzusa ezalatt 7 százalékot esett az amerikai forgalom csökkenése miatt. Nem is véletlen, hogy a BAT a vételárat 60 százalékban saját részvényeivel egyenlítené ki.
Bonnie Herzog, a Wells Fargo elemzője szerint a Reynolds magasabb ajánlatot fog kérni, noha a kínált összeg tisztességes, arányaiban magasabbra értékeli a céget, mint amennyiért az amerikaiak tavaly megszerezték a többi között a Kent és Newport márkákat birtokló Lorillard-t. A Reynolds akkor 27,4 milliárd dollárt szurkolt le, igaz, 7,1 milliárdot kapott is az Imperial Brandstől a felvásárlás engedélyezése érdekében leválasztott Kool és Winston márkák átadásáért.
Hasonlóra ezúttal várhatóan nem kerül sor, mivel a földrajzi átfedések viszonylag csekélyek, a két cég a legtöbb piacon nem kerül erőfölényes helyzetbe, ami megkönnyíti a fúzió jóváhagyását. Szó volt arról, hogy a BAT hazai versenytársával, az Imperiallal egyesül, de ez jelentős áldozatokat követelt volna mindkét cégtől, hiszen ketten együtt a brit piac felét uralják. A BAT-Reynolds „istállóba” olyan világmárkák gyűlnek egybe, mint a Camel, a Pall Mall, a Lucky Strike, a Kent, a Rothmans és a Dunhill. A párhuzamosságok felszámolásával már az első évben 400 millió dollárral lehetne növelni a közös cég eredményét.
A világpiac harmadik és negyedik szereplőjének összeolvadásával 190 milliárd dollár értékű cég jöhet létre, ezzel megelőznék a 2008-ban kettévált Philip Morrist, amely azóta az USA-ban Altriaként, a világ többi országában pedig Philip Morris Internationalként forgalmazza a Marlborót, a Multifiltert az L&M-et és a Chesterfieldet. Iparági elemzők szerint benne van a pakliban a két cég újraegyesítése, amivel visszaszereznék első helyüket a világpiacon. Erre a helyre azonban bejelentkezett a harmadrészt állami tulajdonban lévő Japan Tobacco is, amely épp a brit Imperial megszerzésével léphetne nagyot előre. Az sem kizárható, hogy a világ legnagyobb dohánypiacán szereplő kínai cégek körében szerez magának partnereket, hogy terveit valóra válthassa.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.