BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Óriási változás a dohánypiacon: Gigafúzió a láthatáron!

Joe Camel letaszítja a trónról Marlboro Mant: a reklámfigurák nyelvére lefordítva ezt eredményezi a küszöbön álló BAT–Reynolds fúzió kiteljesedése, amivel a világ legnagyobb dohánygyártója jöhet létre.

A söripar után a dohányipart is megfertőzte a fúziós láz. Az ágazati konszolidáció legutóbb jele, hogy a British American Tobacco (BAT) a Reynolds American teljes bevételére készül, nem elégszik meg a már meglévő 42 százalékos részvénypakettjével. A BAT készpénzben és részvényben 47 milliárd dollárnyi összeget áldozna az ügyletre, létrehozva ezzel a világ legnagyobb, tőzsdén jegyzett dohányvállalatát.

Részvényenkénti 56,5 dolláros ajánlatuk mintegy húsz százalékos prémiumot tartalmaz a Reynolds csütörtöki záró árához képest. Azaz már csak négyet, mivel a hír 16 százalékkal dobta meg a Reynolds árfolyamát.

A fúzióval a britek 12 év után visszatérnének az amerikai piacra, 2004-ben épp a Reynoldsnak adták el ottani leányvállalatukat, a Brown & Williamsont. Az ügylet időzítése meglepte a Reutersnek nyilatkozó elemzőket, noha azt elismerik, hogy a briteknek érdekükben áll kihasználni a Brexit-szavazást követő 12 százalékos árfolyamemelkedést, amit elsősorban a fontgyengülésnek köszönhet a termékeinek döntő hányadát külföldön értékesítő, 200 országban 200 márkával jelenlévő BAT. Eközben a Reynolds éppen leszálló ágban volt, kurzusa ezalatt 7 százalékot esett az amerikai forgalom csökkenése miatt. Nem is véletlen, hogy a BAT a vételárat 60 százalékban saját részvényeivel egyenlítené ki.

Bonnie Herzog, a Wells Fargo elemzője szerint a Reynolds magasabb ajánlatot fog kérni, noha a kínált összeg tisztességes, arányaiban magasabbra értékeli a céget, mint amennyiért az amerikaiak tavaly megszerezték a többi között a Kent és Newport márkákat birtokló Lorillard-t. A Reynolds akkor 27,4 milliárd dollárt szurkolt le, igaz, 7,1 milliárdot kapott is az Imperial Brandstől a felvásárlás engedélyezése érdekében leválasztott Kool és Winston márkák átadásáért.

Hasonlóra ezúttal várhatóan nem kerül sor, mivel a földrajzi átfedések viszonylag csekélyek, a két cég a legtöbb piacon nem kerül erőfölényes helyzetbe, ami megkönnyíti a fúzió jóváhagyását. Szó volt arról, hogy a BAT hazai versenytársával, az Imperiallal egyesül, de ez jelentős áldozatokat követelt volna mindkét cégtől, hiszen ketten együtt a brit piac felét uralják.  A BAT-Reynolds „istállóba” olyan világmárkák gyűlnek egybe, mint a Camel, a Pall Mall, a Lucky Strike, a Kent, a Rothmans és a Dunhill. A párhuzamosságok felszámolásával már az első évben 400 millió dollárral lehetne növelni a közös cég eredményét.

A világpiac harmadik és negyedik szereplőjének összeolvadásával 190 milliárd dollár értékű cég jöhet létre, ezzel megelőznék a 2008-ban kettévált Philip Morrist, amely azóta az USA-ban Altriaként, a világ többi országában pedig Philip Morris Internationalként forgalmazza a Marlborót, a Multifiltert az L&M-et és a Chesterfieldet. Iparági elemzők szerint benne van a pakliban a két cég újraegyesítése, amivel visszaszereznék első helyüket a világpiacon. Erre a helyre azonban bejelentkezett a harmadrészt állami tulajdonban lévő Japan Tobacco is, amely épp a brit Imperial megszerzésével léphetne nagyot előre. Az sem kizárható, hogy a világ legnagyobb dohánypiacán szereplő kínai cégek körében szerez magának partnereket, hogy terveit valóra válthassa. 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.