BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Idén is rekorddal ért véget az Alibaba szinglinapja

Nagyot húzott ismét az Alibaba, mégsem mindenki elégedett a hagyományteremtő kínai szinglinap forgalmával. A befektetők többre számítottak

17 787 226 799 dollárt, azaz 5070 milliárd forintot, a magyar éves GDP egyhetedének megfelelő megrendelést sikerült egyetlen napon felvennie az Alibabának, pontosabban az „elektronikus gyékényen” árusító boltosoknak. Ez természetesen új rekord a szinglinapok rövid történetében. A kínai e-kereskedelmi óriás 2009-ben a fiatal egyedül élők összehozásának, illetve megünneplésük napjává nyilvánította november 11-ét, amelynek melléktermékeként féktelen vásárlásra buzdítottak a kizárólag erre a napra szóló internetes akciók meghirdetésével. Az emberek olyannyira ráéreztek a vásárlás ízére, hogy kezdettől fogva meredeken nő a szinglinap forgalma, és most pénteken sem kellett sokat várni a tavalyi 14,3 milliárd dolláros csúcs megdöntésére. Félidőben 12,1 milliárd dollárnyi klikkelés érkezett, és az Alibaba tájékoztatása szerint a megrendelések 82 százalékát mobiltelefonról adták fel – írja a BBC. Csak az első óra 5 milliárd dolláros forgalmat hozott, de ez az összeg tartalmazza az árgaranciához kötött előrendeléseket is. Egy vásárló átlagosan 27 dollárt költött.

Bár Katy Perry popsztár az utolsó pillanatban családi okokra hivatkozva lemondta részvételét a szinglinap ünnepélyes megnyitóján, ezzel tulajdonképpen jót tett a kereskedőknek, hiszen legalább nem vonta el a figyelmet az esemény lényegéről: a vásárlásról. A „mellékszereplők”, mint a OneRepublic együttes, David Beckham és Kobe Bryant világklasszis sportolók azért tettek a hangulat felcsigázásáért. A siker és a rekord előre borítékolható volt, a mértéke azonban csüggedéssel töltötte el a jobbra számító befektetőket. A növekedési ütem ugyanis csupán 32 százalékos volt, ami messze elmarad az előző évi 60 százaléktól – mutatott rá a Reuters. Ez nyomot is hagyott az Alibaba árfolyamán: az e-kereskedelmi óriás értékpapírjai a nap végén már 1,43 százalékos mínuszban jártak a New York-i tőzsdén. Az üzleti titok, hogy a cég mennyit profitál közvetlenül a szinglinap eladásaiból, a boltosok jutalékából és a marketing-hozzájárulásokból azonban tisztes haszna van.

Jack Ma, az Alibaba alapító-vezérigazgatója tréfával próbálta elütni a szerényebb teljesítményt, mondván: amikor a 2015-ösnél kisebb számokat meglátta, még meg is nyugodott, hogy a felhasználók legalább nem omlasztják össze a logisztikai rendszert. Persze ezt majd a kiszállítások megindulása után lehet lemérni, az viszont tény, hogy a korábbi szűk keresztmetszetet jelentő informatikai rendszer jól vizsgázott, állta a rohamot.

Ha jelentőségében nem is, volumenében a szinglinap már meghaladta a nagyobb tradíciókkal rendelkező amerikai fekete péntek és kiberhétfő együttes forgalmát. Ezt az is magyarázza, hogy az amerikaiak már egyre kevésbé ülnek fel a hálaadást követő két szuperolcsó vásárlást hirdető nap kínálatának, remélve, hogy a karácsonyi készletkisöprés során még kedvezőbb ajánlatokkal bombázzák majd őket a kereskedők. És ebben nem is sokat tévednek.

A szinglinap számait kétkedés övezi az Egyesült Államokban, a tőzsdehatóság vizsgálatot is indított a nyáron a valós adatok kiderítésére, ennek eredményére még várni kell. Az is csak később derül ki, hogy a számtalan hamis terméknek helyet adó kereskedelmi platformról ezúttal hány boltost kell majd kitiltani.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.